Nordström och Lindkvist vinner SM i skidorientering

Masstarten vid skidorienterings-SM avgjordes under eftermiddagen på Pagla skidstadion i Boden. Gustav Nordström från IFK Umeå och Linda Lindkvist vann guld i respektive klass.

Gustav Nordström, SM guldmedaljör i masstart. Foto: Tilda Andersson

Det var en solig dag på Pagla skidstadion när masstarten i skidorientering skulle avgöras. Dagen började med herrarnas masstart i skidorientering.

Det fanns 18 åkare i startfältet, och klar favorit var Jonathan Ståhl från IFK Mora, som vunnit 11 av 11 tävlingar i Sverige denna säsong, men tyvärr föll han bort efter att ha knäckt staven.

Istället var det Gustav Nordström från IFK Umeå, Rasmus Wickbom från I 19 IF, och Henning Sjökvist från Stora Tuna OK som skulle göra upp om SM-medaljerna. In mot skidstadion var det dessa tre som kom att spurta om guldet, och där tog Gustav Nordström segern, bara en meter före Henning Sjökvist. Så här sa han till SVT efter målgång:

– Det är jättekul! Det var ett bra lopp och tight avslutning, så det känns kul att jag lyckades vinna. Jag vet att jag är stark på att spurta och kunde ligga bakom ganska länge och spara lite krafter och ladda för avslutningen.

Efter herrarna var det dags för damernas masstart. Huvudfavoriten Linda Lindkvist från IK Jarl Rättvik tog kommandot direkt från start, tätt följd av trion Frida Sandberg från Säterbygdens OK, Elin Schagerström från Garphyttans IF, och Hanna Eriksson från IFK Mora OK. Trion kom senare att göra upp om medaljerna i klassen.

Linda Lindkvist vann överlägset, 1 minut och 11 sekunder före Frida Sandberg som tog silveret. Elin Schagerström och Hanna Eriksson gjorde upp om bronset i en spurtduell där Schagerström fick se sig besegrad.

Så här säger Lindkvist till SVT efter loppet:

– Det är jättekul med ett guld. Jag kände mig ensam ett tag på banan, men man vet aldrig var de andra är. På slutet började jag kolla bakom mig och blev lite nervös eftersom jag gjort några små misstag.

Resultat SkidO, SM, masstart
D21, 7 210 m: 1) Linda Lindkvist, IK Jarl Rättvik, 33.58, 2) Frida Sandberg, Säterbygdens OK, 35.09, 3) Hanna Eriksson, IFK Mora OK, 36.03, 3) Elin Schagerström, Garphyttans IF, 36.03.

H21, 8 220 m: 1) Gustav Nordström, IFK Umeå, 34.04, 2) Henning Sjökvist, Stora Tuna OK, 34.06, 2) Rasmus Wickbom, I 19 IF, 34.06.

Se alla resultat här: https://eventor.orientering.se/Events/ResultList?eventId=47438&groupBy=EventClass

Linda Lindkvist

Länkar