Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.

Allt fler barn och unga börjar skoldagen på tom mage. Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning av skolbarns hälsovanor har andelen elever som äter frukost minskat i alla åldersgrupper sedan början av 2000-talet.
På vissa skolor har man infört frukostservering för att elever som inte ätit ska få i sig något nyttigt. Nu vill Arla, Generation Pep och Rädda Barnen bidra till att fler skolor ska servera frukost.
– Vi på Arla har arbetat med skolfrukost i många år. De skolor som börjat med frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Men för många skolor kan det vara svårt att komma igång. Nu har vi tagit fram ett digitalt verktyg för att hjälpa dem, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Genom ”Frukosteffekten” får varje skola en skräddarsydd guide för att börja servera frukost utifrån sina egna förutsättningar. Verktyget bygger på Arlas mångåriga erfarenhet av att arbeta med skolfrukost, samt på undersökningar och intervjuer med rektorer och annan skolpersonal.
– Vi hoppas kunna ge lösningar på de vanligaste problemen för skolor som vill komma igång, säger Elin Boll.
Utvecklat tillsammans med Generation Pep och Rädda Barnen
Rädda Barnen och Generation Pep har bidragit med sina kunskaper och erfarenheter av att arbeta med barn och ungdomars hälsa och välmående.
Rädda Barnen pekar ut skolfrukost som en av fyra konkreta insatser som kan bidra till att hjälpa de mest sårbara barnfamiljerna. I årets barnfattigdomsrapport, som ges ut av bland annat Rädda Barnen, uppger nästan varannan ensamstående förälder och var tredje sammanboende förälder med lägre inkomst att de inte har haft råd att köpa näringsriktig mat varje dag i veckan vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna.
– Rädda Barnen har frukostklubbar på skolor i socioekonomiskt sårbara områden. Där ser vi hur frukosten också är en viktig social aktivitet som ger möjlighet till trygga vuxenkontakter. Tack vare vårt partnerskap med Arla kan vi i år servera tusentals fler frukostar i våra frukostklubbar. Men behoven är tyvärr mycket större än så. Därför känns det bra att erbjuda ett verktyg till skolor, så att fler kan hitta lösningar för att erbjuda eleverna frukost, säger Åsa Regnér, generalsekreterare för Rädda Barnen.
I Generation Peps rapport 2023 uppgav hälften av tonåringarna att de inte ätit frukost under veckans alla dagar och 11 procent av dem svarade att de inte ätit frukost alls. Undersökningen visar också på skillnader i frukostvanor kopplat till inkomstnivå. Barn i familjer med högre inkomster äter i större utsträckning frukost alla dagar, jämfört med barn i familjer med lägre inkomster.
– I arbetet med Pep skola ger Generation Pep skolor stöd till att införa mer fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor under skoldagen. Vår förhoppning är att Frukosteffekten kan bidra till att fler skolor erbjuder frukost, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.
Från och med i dag kan skolor runtom i landet skapa sin skräddarsydda guide. I guiden får skolorna, utöver kunskap och exempel, även tillgång till elevundersökningar och informationsmaterial. Det digitala verktyget kommer att byggas ut och vidareutvecklas allt eftersom, baserat på skolornas behov och önskemål.
Förhoppningen är att Frukosteffekten ska bidra till att fler skolor börjar servera frukost och att fler elever på så sätt får en bättre start på dagen.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum