Anders Sahlén ny ordförande för Svenska Orienteringsförbundet

Svenska Orienteringsförbundet har en ny styrelse och en ny ordförande i Anders Sahlén. Det var två av besluten som fattades under helgens förbundsmöte.

Anders Sahlén ny ordförande
Anders Sahlén ny ordförande Tero Marjamäki Svensk Orientering

Svensk Orienterings förbundsmöte 2024 hölls på Bosön, Lidingö lördag och söndag den gångna helgen.

Bland annat fick Svenska Orienteringsförbundets styrelse fyra nya ledamöter:

Patrik Lilleeng, Erik Blomgren, Martina Sundberg och Lars Gerhardsson valdes in. Samt en ny ordförande i Anders Sahlén, 53 år, från Enköping men bor idag i Västerås och är även ordförande i Västmanlands orienteringsförbund.

– Orientering har betytt väldigt mycket för mig, så jag vill tacka för förtroendet. Jag är väldigt glad, tacksam och stolt över att ha fått den här rollen, säger Anders Sahlén.

Vad vill du bidra med i styrelsearbetet?
– Min övertygelse är att en sund och stark kultur är nyckeln till hållbar framgång i en organisation, vilket präglar mitt synsätt. Det anser jag att man får igenom lyssnande och tydliga spelregler. Mitt stora bidrag i ett styrelsearbete är oftast inte att arbeta med frågor, utan att arbeta med processer och strukturkapital. Jag tycker om när sagt blir gjort.

Anna Ljungqvist, Mats Rosander, Linda Take och Ulrika Granfors valdes om på nytt som ledamöter.

Under lördagskvällen delades även två förtjänstmedaljer i silver ut till Christina Söderblom, Halland, för mångårigt OF-arbete och Christer Grunder, Stockholm, för mångårigt SOFT-arbete.

Totalt avhandlades 24 motioner under förbundsmötets två dagar.

Protokoll från mötet publiceras inom kort.

Anders Sahlén ny ordförande
SOFT styrelse 2024, saknas på bild gör Erik Blomgren