M Sverige varnar för bluffgarantier

Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.

Företag, ofta baserade utanför Sverige med olika namn som gärna innehåller ordet "garanti", kontaktar fordonsägare med sina erbjudanden. I synnerhet är det ägare till bilar som just lämnar fabrikantens garantiåtaganden som är i fokus. Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti" eller liknande, men vanligen har produkten inget innehåll och kommer inte att skydda dig som fordonsägare.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder, och oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Inte sällan har "erbjudandet" formen av en faktura. Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de i och med det har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt. Det har även rapporterats att dessa ”fakturor” kommit via Kivra, vilket stärker intrycket att det rör sig om en riktig faktura.

Riksförbundet M Sverige har uppmärksammat problemet tidigare, och informerat sina medlemmar om frågan, men vill när det nu återigen blivit aktuellt belysa problemet för en bredare allmänhet så att de kan undvika onödiga kostnader.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.