Studieförbundet Bilda

Funk Is Up: Musikalisk hyllning till allas lika värde

Studieförbundet Bilda Svealand tar ställning för inkludering och allas lika värde genom att uppmärksamma personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) under en vecka av aktiviteter efter påsk. Med ledorden "Vi är alla lika mycket värda" strävar vi efter att lyfta fram mångfald och gemenskap och att vi inte är så olika.

En grupp personer på scen med en färgglad blomma i bakgrunden och texten Funk Is Up
Alla artister på scen under föreställningen Funk Is Up i december 2023. Foto: Johan Borehed

Höjdpunkterna under veckan inkluderar en releasefest för att fira ett unikt låtsläpp när Bildas funkisgäng släpper sju nya egenskrivna låtar på Spotify. Vi släpper dessa låtar på världsautismdagen!

Vi sätter dessutom upp succéföreställningen Funk Is Up igen. Det är en gripande musikalisk upplevelse av och med personer med funktionsnedsättningar.

Martina Holmberg, en av artisterna säger i föreställningen: "Vi vill berätta om våra liv. Om vad som händer i våra huvuden och våra själar. Och ni kommer förstå att vi inte är så olika."

Den här satsningen sammanfaller med världsautismdagen och vårt syfte är att öka medvetenheten kring autism och andra neuropsykiatriska nedsättningar, samtidigt som den hyllar allas lika värde och potential.

Releasefesten äger rum den 2 april på världsautismdagen kl. 14.30 följt av föreställningen Funk Is Up den 3 april kl. 19.00 i Immanuelskyrkan, Karlsdalsallén 35 i Örebro.

Om Funk Is Up:

Funk Is Up är mer än bara en musikföreställning. Det är en resa genom mångfalden av livet, där unika berättelser och rytmer förenas på scenen. Förvänta dig berörande livshistorier, egenkomponerade låtar, energifyllda dansnummer och en atmosfär av livsglädje som får dig att skratta, gråta och reflektera – allt på samma gång!

Hålltider:

2 April (Världsautismdagen)

14.00 Hela ensemblen på plats

14.30 - 15.00 Releasefest för 7 nya låtar på Spotify. Tårtkalas!!

15.00 – 17.30 Stage:a och sätta ljus. Repetitioner

17.30-18.00 Mat

18.00-20.00 Genrep föreställning

Onsdag 3 april

Kl 14.00    Alla på plats

Kl 14.00 – 17.30 Repetitioner och smink

Kl 17.30 – 18.30 Matrast

Kl 19.00 – 20.30 Föreställning

Föreställningen arrangeras i samarbete mellan Immanuelskyrkan Örebro och Studieförbundet Bilda Svealand.

Sponsor är företaget Nitton93.

Kontakta Lena Jurland för mer info.

Telefonnummer: 076-189 67 71

Email: lena.jurland@bilda.nu

Besök vår webbplats för mer information: www.bilda.nu/funkisup

Bilder

Alla artister på scen under föreställningen Funk Is Up i december 2023.
Ladda ned bild
Två personer på scen med en bild på havet i bakgrunden
Andreas Ericson och Dennis Petersson sjöng Andreas egenskrivna låt under föreställningen i december 2023
Ladda ned bild
Personer på scen med hjärtan i bakgrunden
Dennis Petersson sjöng låten "Speciell" under föreställningen Funk Is Up i december 2023
Ladda ned bild
Person på scen med armarna utsträckta framför färgglad blomma och texten Funk Is Up
Philip Jurland på scen under Funk Is Up i december 2023
Ladda ned bild
En kvinna på scen i lång glitterklänning. Blått ljus från strålkastare.
Frida Gelin sjunger den egenskrivna låten Music changed my life under Funk Is Up

Om oss

Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle är ett av Sveriges tio studieförbund. Med kristen livsåskådning som grund bedriver vi folkbildningsarbete och erbjuder kurser, studiecirklar och kulturprogram. Verksamheten vilar på folkbildningens grundsyn och är fri och frivillig och öppen för alla oavsett bakgrund och utbildning.

Följ Studieförbundet Bilda

Senaste pressmeddelandena från Studieförbundet Bilda