Lag Edin siktar på nya medaljer vid VM i Schweiz

VM herrar kommer att äga rum i Schaffhausen, Schweiz, från lördag den 30 mars till söndag den 7 april. Sverige representeras av Lag Edin, Karlstad CK. Lag Edin är regerande olympiska mästare med flera VM-titlar och nu senast silver från EM. De har haft stora framgångar under många år och med den erfarenheten i bagaget är det tydligt vad laget har för målsättningar med VM.

Sverige/Lag Edin. Bild från EM 2023.
Sverige/Lag Edin. Bild från EM 2023. Copyright: World Curling

- Vi går för medalj på VM. Det långsiktiga målet är självklart att säkra en kvalplats till OS men fram tills dess så jobbar vi med att medaljskåpet ska utvidgas, säger coach Alexander Lindström.

Den svenska truppen består av skip Niklas Edin, Oskar Eriksson, Rasmus Wranå, Christoffer Sundgren och Daniel Magnusson. Alexander Lindström är coach för laget och Kristian Lindström tf förbundskapten.

- Det känns bra inför VM. Killarna är taggade på att spela igen då det den här tiden av säsongen är ganska lite i curlingkalendern. Vi har förberett oss genom gemensam träningshelg och matchliknande träningar, säger Alexander Lindström.

Det är ett starkt startfält på VM. I Sveriges premiärmatch på lördag kl 14.00 står Nederländerna för motståndet.

- Det är många bra lag som spelar i detta VM. Kanada, Italien, Skottland och Schweiz är alltid starka. Vi får även se upp för Norge, USA och Japan, säger Alexander Lindström.

Lär känna motståndarlagen

Kanada: Skippas av Brad Gushue - världsmästare och trefaldig VM-silvermedaljör. Det är lagets tredje VM på rad.

Tjeckien: Skip Lukas Klima. Lagets tredje VM i rad. Den bästa prestationen hittills är en nionde plats på VM 2022.

Tyskland: Skip Marc Muskatewitz leder ett ungt lag av silvermedaljörer från JVM. För Muskatewitz själv är det hans sjätte VM, medan tre lagmedlemmar debuterar.

Italien: Skippad av erfarne Joel Retornaz. Laget har presterat på hög nivå hela säsongen. Med sitt tionde VM hoppas Retornaz kunna förbättra bronset från 2022.

Japan: Skippad av Shimizu Tetsuro som gör sitt nionde VM-deltagande.

Korea: Detta är en ny lagkombination skippad av Park Jongduk, som gör sitt andra VM.

Nederländerna: Skippad av Wouter Goesgens leder ett lag som gör sitt sjätte VM.

Nya Zeeland: Skip Anton Hood. Lagets andra VM med målet att förbättra förra årets 13:e plats.

Norge: Skip Magnus Ramsfjell gör sitt fjärde VM och kommer att försöka förbättra fjolårets femteplats.

Skottland: Går in för att försvara världsmästartiteln. Olympiska silvermedaljörer och nuvarande europeiska mästare. Skip Bruce Mouat gör sitt femte VM.

Schweiz: Fjolårets VM-bronsmedaljörer gör sitt tredje VM.  Skip Yannick Schwaller.

USA: Skip John Shuster, olympisk mästare 2018.

Förutom att världsmästartitlar och medaljer står på spel är detta evenemang det första av två mästerskap som ger kvalificeringspoäng för OS 2026. Italien är redan kvalificerat som värdnation för OS och sammanlagt sju nationella medlemsförbund kommer att kvalificera sig direkt genom VM 2024 och 2025. De andra lagen gör upp om de sista två platserna i en olympisk kvalificeringstävling.

Spelschema och format

Alla lag möter alla i grundspelet och sedan går de sex bäst rankade lagen vidare till slutspel. De lag som är rankade etta och tvåa kommer att gå direkt till semifinal. För lag rankade tre till sex kommer det att spelas kvartsfinal kl 10:00 på lördag den 6 april (3 mot 6, 4 mot 5). Semifinaler spelas samma dag kl 16:00. Bronsmatch och final spelas på söndag den 7 april kl 10:00 respektive kl 15:00. Flera av matcherna sänds av SVT och de som inte sänds där kommer att vara tillgängliga via The Curling Channel.

VM i Schaffhausen

Schaffhausen är en historisk stad belägen en timme norr om Zürich. Detta är det första curling-VM som hålls där. VM herrar har spelats sedan 1959, och sammanlagt kommer 13 av de främsta herrlagen att representera sina nationella medlemsförbund vid detta evenemang.

Med Schweiz som värdland har de andra lagen kvalificerat sig på två olika sätt: genom sina prestationer på EM, som hölls i november 2023 i Aberdeen, Skottland, och vid Pan Continental Championships, som hölls i Kelowna, Kanada tidigare i november 2023.

Mer info finns på vår VM-sida >>

Länkar

Curling spelas idag i samtliga län i Sverige och Svenska Curlingförbundet har ca 3 700 aktiva medlemmar i 62 föreningar.

Curling fanns med på de allra första olympiska vinterspelen i Chamonix 1924 men var sedan borta från OS-programmet som officiell olympisk idrott till Nagano 1998 där lag Gustafson också tog Sveriges första OS-medalj i curling. En bronsmedalj som sedan har följts av: Turin 2006: OS-guld lag Norberg, Vancouver 2010: OS-guld lag Norberg, Sotji 2014: OS-silver, lag Sigfridsson. OS-brons, lag Edin och OS i Pyeongchang 2018: OS-guld, lag Hasselborg. OS-silver, lag Edin. OS Peking 2022: OS-guld, lag Edin. OS-brons, lag Hasselborg. OS-brons Mixed dubbel.