Majblommans Riksförbund

Majblomman gästar PEP-rapporten: barn i låginkomstfamiljer riskerar sämre hälsa

Dela

Endast tre procent av Sveriges barn och unga äter och rör sig i enlighet med kostråd och rekommendationer. Och barn i familjer med låg inkomst har sämre möjligheter att äta bra mat och delta i idrottsaktiviteter. Det konstaterar Pep-rapporten 2024, i vilken Majblommans generalsekreterare Åse Henell medverkar som sakkunnig. Rapporten varnar för växande hälsoklyftor bland barn och unga i Sverige.

Majblomman gästar PEP-rapporten 2024.
Majblomman gästar PEP-rapporten 2024.

– Barnkonventionen står fast att alla barn har rätt till ett aktivt och hälsosamt liv. Att hälsoklyftorna växer i ett land som Sverige är inte acceptabelt. För varje barn som inte får en hälsosam start i livet förlorar Sverige som nation den kraft vi behöver i framtiden, säger Carolina Klüft som är verksamhetschef på Generation Pep.

Pep-rapporten 2024 visar att endast två av tio av barn och unga kommer upp i den mängd fysisk aktivitet som rekommenderas. Och färre än vart tionde barn äter grönsaker, frukt och fisk enligt kostråden. Sammantaget är det är det bara tre procent av barnen som både rör sig i den utsträckning de behöver och äter enligt kostråden.

Pep-rapporten visar även att familjens ekonomiska förutsättningar påverkar barnens möjligheter att äta hälsosamt och röra på sig. Var tredje vårdnadshavare med låg inkomst har haft ekonomiska svårigheter med att betala barnens aktiviteter. 

- På Majblomman möter vi barn i familjer som har inte har råd med det mest nödvändiga. En aktiv fritid är inte självklart för dem. Vi delar ut ekonomiskt stöd till allt från idrottsskor till terminsvgifter. Här måste samhället kraftsamla. Alla barn har rätt till en meningsfull fritid, säger Åse Henell, generalsekreterare på Majblommans riksförbund.

Även barnens möjlighet till hälsosamma matvanor påverkas av föräldrarnas ekonomi. Hela 13 procent av vårdnadshavarna med låg inkomst uppger att de har haft svårt att köpa näringsrik mat alla dagar i veckan. Sedan Pep-rapporten 2021 har andelen barn som äter fisk enligt rekommendationen minskat från 51 procent till 44 procent. Samma mönster syns även för frukt och grönt, där andelen barn och ungdomar som svarar att de ätit grönsaker varje dag den senaste veckan även ökar med vårdnadshavarens inkomstnivå.

– Årets rapport visar att familjens ekonomi även påverkar många barns möjligheter till hälsosamma levnadsvanor. Nu krävs det att våra beslutsfattare agerar och tar fram en handlingsplan för hälsosamma matvanor som innehåller konkreta åtgärder som exempelvis sänkt moms på frukt och grönt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

 

Pep-rapporten 2024 visar att:

  •  Drygt 1 av 10 vårdnadshavare är oroliga för att familjens ekonomiska situation påverkar barnens behov eller mående.

  • 1 av 3 vårdnadshavare med låg inkomst har haft ekonomiska svårigheter med att betala barnens aktiviteter.

  • 2 av 10 barn vars vårdnadshavare har en låg inkomst är oroliga för sin familjs ekonomiska situation.

  • Barn som är oroliga för familjens ekonomiska situation skattar sin generella hälsa som sämre än de barn som inte känner oro för familjens ekonomiska situation.

  • 2 av 10 barn når rekommendationen om 60 minuters fysisk aktivitet per dag.

  • 4 av 10 barn äter grönsaker varje dag och i genomsnitt äter de 260 gram grönsaker och frukt per dag.

  • Knappt 1 av 10 barn äter grönsaker, frukt och fisk enligt kostråden.

  • 5 av 10 barn vars vårdnadshavare har en låg inkomst går på en aktivitet på fritiden, medan 8 av 10 barn till vårdnadshavare med hög inkomst gör detsamma.

  •  Ungefär hälften av alla barn tar sig aktivt till skolan eller förskolan. Andelen barn som cyklar till skolan ökar med vårdnadshavarens inkomstnivå.

  • 3 procent av barn både rör på sig enligt rekommendationen samt äter enligt kostråden kopplat till frukt och grönsaker samt fisk.

Om Pep-rapporten

Pep-rapporten är en enkätundersökning bland barn och ungdomar i Sverige i åldrarna 4–17 år om hur de rör på sig, vad de äter och faktorer runt barnen som har samband med levnadsvanorna. Bakom undersökningen står Generation Pep och Pep-rapporten 2024 genomförs med stöd av Hjärt-Lungfonden. SOM-institutet vid Göteborgs Universitet har genomfört undersökningen. I årets rapport läggs ett extra fokus på ekonomiska förutsättningar varpå även Majblommans riksförbund funnits med som rådgivare i rapporten.

 

 

Kontakter

Dokument

Om oss

Majblomman är en ideell organisation som verkar för barns rättigheter i Sverige sedan år 1907. Varje vår säljer barn över hela landet majblommor. Insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. 

Följ oss på Facebook och Instagram!

Följ Majblommans Riksförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund

Majblommans jätterekord: 90 miljoner23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv vår kan Majblomman nu summera barnens insats. Årets majblommeförsäljning resulterade i en insamling på 90 miljoner kronor. En makalös ökning med hela 14 miljoner jämfört föregående års rekordnotering. Majblommans generalsekreterare Åse Henell: - Ett helt fantastisk resultat! Att barnen som säljer majblommor skulle passera 90-miljonersstrecket var bortom alla förväntningar. Vi på Majblomman är överväldigade, och vill verkligen tacka alla barn, alla volontärer och alla majblommeköpare som har bidragit. Majblommans insamling 2024 bygger på den klassiska försäljningen av majblommor på gator och torg, kompletterat av en robust digital struktur där varje barn har en personlig webbshop. Samtidigt jobbar Majblomman kommunikativt kring ändamålet, att motverka barnfattigdomen i Sverige. Detta har sannolikt bidragit till att fler barn vill sälja majblommor. Organisationen noterar ett ökat intresse: ca 51 000 unga majblommeförsäljare deltog i årets insamling, vilket är en ökning

Majblomman och H&M inleder samarbete2.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Majblomman inleder nu ett historiskt samarbete med modekedjan H&M. Som ny företagspartner har H&M skräddarsytt ett upplägg med värdecheckar för Majblomman, vilket innebär både resurseffektivisering och förstärkning av barnrättsorganisationens ändamålsuppfyllelse. Avtalet med H&M ger också möjlighet att möta efterfrågan hos de ungdomar som vänder sig till Majblomman, vilket har varit avgörande. När den klassiska majblommeförsäljningen är avslutad ägnar Majblommans volontärer hela året åt att dela ut individuellt, ekonomiskt stöd till barn och ungdomar i ekonomisk utsatthet, över hela landet. En stor del av majblommepengarna går till kläder och skor, varför samarbetet med H&M är särskilt värdefullt. Det har länge funnits en önskan från både Majblommans volontärer och i ansökningarna från barnfamiljer, om ett samarbete med just H&M. - Det här är verkligen guld. H&M går in med stor generositet och möjliggör för Majblomman att spara resurser, och samtidigt erbjuda killar och tjejer just de

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye