Majblomman tillsätter särskild doktorand

Majblomman har länge finansierat forskningsprojekt med fokus på barn i utsatta situationer. Nu inrättar barnrättsorganisationen en särskild doktorandtjänst för att stärka kunskapsläget vad gäller barnfattigdom i Sverige.

Majblomman stärker sin satsning på forskning med en särskild doktorandttjänst, för fördjupad kunskap om barn i ekonomiskt utsatta situationer. Foto: Majblomman

Majblomman stöttar barn i familjer som inte har råd med det mest nödvändiga. Den primära metoden är ekonomiskt stöd till enskilda barn som har behov av allt från vinterkläder till att kunna ha ett fritidsintresse.

Parallellt arbetar barnrättsorganisationen för att stärka kunskapsläget när det gäller barns livsvillkor. Sedan 2024 delar Majblommans Riksförbund ut mer än tidigare: 2 miljoner kronor satsas på fem doktorander och två post doc-forskare vars arbete gör skillnad för barn som på olika vis lever i utsatta situationer. Majblomman vänder sig till forskare som fokuserar på barn som lever i fattigdom eller under socialt utsatta förhållanden. Forskningen skall syfta till att främja dessa barns livssituation, rättigheter och delaktighet.

Nytt 2025 blir att Majblomman också finansierar en hel forskarutbildning för en doktorand, vars insatser särskilt ska stärka kunskapsläget kring villkoren för barn i ekonomiskt utsatta situationer. Att engagera en ”majblommedoktorand” möjliggör mångårig forskning inom de specifika kunskapsbehov Majblomman prioriterar och efterfrågar för att motverka barns fattigdom och sociala utsatthet.

- Det känns helt rätt och väldigt lovande att Majblomman satsar mer på forskning och att den nya doktorandtjänsten tillför kunskaper med tydlig koppling till Majblommans ändamål, att motverka barnfattigdomen i Sverige. Vi bedömer dessutom att den här typen av forskning kan ge ännu mer tyngd när Majblomman skapar opinion i barnrättsfrågor, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Forskningsrådets ordförande Tapio Salonen, seniorprofessor i socialt arbete:

- Vi ser verkligen fram emot en systematisk och fördjupande forskning för att belysa Majblommans hjälpverksamhet. Det kan sätta fokus på både barnfamiljers prekära livsvillkor liksom betydelsen av Majblommans ambitioner att stödja ekonomiskt utsatta hushåll runt om i landet. Nu hoppas vi att det kommer in intressanta ansökningar.

Mer information om forskningen inklusive sista datum för ansökan återfinns på Majblommans hemsida.

Om oss

Följ oss på Facebook och Instagram!

Mer pengar från Majblomman till barnen16.8.2024 08:51:26 CEST | Pressmeddelande

I juni månad delade Majblommans Riksförbund ut rekordbelopp i ekonomiskt stöd till barn vars familjer inte har råd med det mest nödvändiga. Sommarlovet är en allt svårare period för den som har utsatt familjeekonomi. - Det är väldigt oroande att barnfamiljer inte har råd att möta grundläggande behov hos sina barn. Våra volontärer vittnar om ansökningar som gäller allt från badkläder och sandaler till busskort och enkla aktiviteter, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell. Tack vare en rekordstor majblommeförsäljning under våren 2024 har Majblomman haft utrymme för att möta de ökande behoven under sommarlovet. - I juni månad kunde Majblommans Riksförbund dela ut 5 miljoner kronor i ekonomiskt stöd till barn i vår målgrupp. Det är 4,1 miljoner kronor mer än året innan. Och de här pengarna gör verkligen skillnad. Tio veckor på sommaren är lång tid om man inte har råd att göra något, konstaterar Åse Henell. Under våren sålde barn över hela landet majblommor för hela 90 miljoner kro