Eliten gjorde upp på årets första Swedish League

Årets Swedish League-säsong rivstartade idag med en tuff långdistans i Göingeskogarna. IFK Göteborgs Max Peter Bejmer vann den 14.9km långa herrklassen. I damklassen var den norska förstaårssenioren Pia Young Vik från OK Linné snabbast på den 12.4km banan.

Max Peter Bejmer stämplar i mål på dagens långdistans
Max Peter Bejmer stämplar i mål på dagens långdistans Hugo Mattsson

Under långfredagen avgjordes den första deltävlingen av Swedish League i östra Göinge, Skåne. Detta är säsongens första "World Ranking Event" i Sverige med både Sveriges elit och många internationella löpare på plats.

Det var en tuff långdistans som väntade löparna, 14.9 kilometer för herrarna och 12.4 kilometer för damerna. De flesta av Sveriges landslagslöpare var på plats och Max Peter Bejmer, IFK Göteborg vann en knapp halv minut före Gustav Bergman, OK Ravinen och trea blev fransmannen Elias Guilhem, Halden SK. Bejmer berättade att han fick lite draghjälp av landslagskollegan Emil Svensk som han lyckades springa ikapp med två minuter.

– Jag hade väl egentligen ett mål med dagen, och det lyckades man ju med, säger Bejmer med glimten i ögat och fortsätter.
– Men sen fick jag faktiskt se mig ifrånsprungen här i slutet, den där killen kan ju springa fort i skogen..

Bejmer berättade att han hade en riktigt bra känsla i kroppen och lyckades hålla ihop det hela vägen, vilket räckte till seger på dagens långdistans.

I damklassen var det förstaårssenioren Pia Young Vik som imponerade och vann före landslagslöparna Johanna Ridefelt och Hanna Lundberg.

– Jag är väldigt nöjd med loppet. Det är bra tävlingar att få med sig in mot säsongen. Jag försökte göra det enkelt för mig själv med många runt vägval och förenkla. Jag gjorde inga större misstag, berättar Pia Young Vik.

Young Vik vann med åtta sekunders marginal före klubbkompisen Johanna Ridefelt. Hanna Lundberg från OK Renen, som startade sent, låg länge i ledningen men förlorade några sekunder på slutet av banan och slutade trea, tio sekunder bakom Young Vik.

Imorgon avgörs den andra deltävlingen av Swedish League genom en medeldistans på samma plats. Följ tävlingen via webbsändningen på IOF TV.

Max Peter Bejmer stämplar i mål på dagens långdistans
Norskan Pia Young Vik spurtar mot mål som segrare i damernas elitklass
Prispallen på första deltävlingen av Swedish League
Prispallen i klassen Women 21 på första deltävlingen av Swedish League

Hanna Lundberg och Emil Svensk vann Swedish League #49.5.2024 16:24:12 CEST | Pressmeddelande

Det var i starkt kuperad närketerräng som dagens medeldistans avgjordes i Kilsbergen med arena i Getingedalen. Att det var jobbigt tog man inte miste på efter att se de kämpande löparna när de spurtade i uppförsbacke in i mål. Landslagslöparna gjorde vad de skulle och Hanna Lundberg tog en stor seger i damklassen medan det bara var åtta sekunders differens herrtoppen mellan Emil Svensk och Gustav Bergman.