Svensk och polsk vinst på dagens Swedish League

Swedish league-tävlingarna i Östra Göinge, Skåne fortsatte idag med medeldistans. Det var en en minst sagt snabb terräng för segrartiderna var strax över 30 minuter på herrarnas 5.9 kilometer och 32 minuter på damernas 4.9 kilometer.

W21, 4 850 m: 1) Aleksandra Hornik, IGTISA, 32.03, 2) Pia Young Vik, OK Linné, 32.19, 3) Marie Olaussen, Stora Tuna OK, 33.03. Tilda Andersson

Snabbast av herreliten var Emil Svensk, Stora Tuna OK som vann på tiden 30 minuter och 20 sekunder, 13 sekunder före tvåan Gustav Bergman, OK Ravinen. Trea var Martin Regborn, Hagaby GOIF.

Såhär sa Emil Svensk till speakern efter loppet:

– Jag får vara nöjd med loppet. Jag klarade mig utan de stora missarna och har sprungit på så fort jag orkade, men det är slitsamt här i Skåne, säger Emil och pustar ut.

– Det är lite annat än vad jag är van vid. Jag har sprungit mycket asfalt i vinter, det är ju fortfarande vinter hemma så det är en väldigt kontrast att komma hit.

– Jag tar det lite som det kommer nu de första tävlingarna, det är jättesvårt att veta hur man ligger till när man sprungit lite orientering och tränat på hela vintern. Men det är jätteroligt att springa orientering igen alltså!

I damklassen vann polskan Aleksandra Hornik på 32.03, 16 sekunder före gårdagens segrarinna Pia Young Vik. På tredje plats kom norskan Marie Olaussen. Hornik kommenterade loppet som prickfritt.

– It was a brilliant race! The only problem I had today was keep on pushing, especially in the green areas.

Resultat elitklasser:

M21, 5 890 m: 1) Emil Svensk, Stora Tuna OK, 30.20, 2) Gustav Bergman, OK Ravinen, 30.33, 3) Martin Regborn, Hagaby GoIF Örebro, 30.41.

D20 Elit, 4 320 m: 1) Emma Emilsson, OK Orion, 29.01, 2) Klara Borg, Södertälje-Nykvarn OF, 29.38, 3) Alma Svennerud, Karlskrona SOK, 29.49.

H20 Elit, 4 730 m: 1) Svante Selin, FK Göingarna, 24.31, 2) Axel Bratt, OK Orion, 26.34, 3) Arvid Skepp, Sävedalens AIK, 26.40.

D18 Elit, 4 030 m: 1) Tuva Sirviö, Umeå OK, 28.05, 2) Signe Hördegårdh, IFK Göteborg Orientering, 28.46, 3) Cajsa Alenius, Nyköpings OK, 29.49.

H18 Elit, 4 480 m: 1) Max Österberg, OK Ravinen, 26.55, 2) Ludwig Rosén, Göteborg-Majorna OK, 27.17, 3) Hjalmar Axelsson, FK Göingarna, 27.38.

Emil Svensk blir intervjuad av Peter Andersson efter målgång.
Från vänster: Gustav Bergman, Emil Svensk, Martin Regborn

Hanna Lundberg och Emil Svensk vann Swedish League #49.5.2024 16:24:12 CEST | Pressmeddelande

Det var i starkt kuperad närketerräng som dagens medeldistans avgjordes i Kilsbergen med arena i Getingedalen. Att det var jobbigt tog man inte miste på efter att se de kämpande löparna när de spurtade i uppförsbacke in i mål. Landslagslöparna gjorde vad de skulle och Hanna Lundberg tog en stor seger i damklassen medan det bara var åtta sekunders differens herrtoppen mellan Emil Svensk och Gustav Bergman.