900 startande på premären av Stafettligan

Det blev två rafflande stafettävlingar när första deltävlingen av Stafettligan avgjordes på Påskdagen i Skåne. Damkavlen avgjordes på spurt där Göteborg-Majorna OK gick segrande ur en duell med IFK Göteborg. På herrsidan däremot, tog IFK Göteborg till slut hem det före Stora Tuna OK.

Starten av herrstafetten, Foto Hugo Mattsson

Först ut var damerna där 105 lag stod på startlinjen när skottet fyrades av klockan 09.30. Hela stafetten präglades av snabba tider och små differenser. Först i mål på första sträckan var OK Kåres Vilma Von Krusenstierna.

På den andra sträckan växlade Alva Björk från OK Pan Kristianstad först.

Ut på den sista sträckan så var det Tilde Backlund, Göteborg-Majorna, Ingrid Lundnes, IFK Göteborg och Olivia Nilsson för Pan Kristianstad som drog iväg som en tättrio. Tilde Backlund ryckte vid sista kontrollen och kunde kontrollerat spurta i mål som segrare före IFK Göteborg.

– Det är jätteroligt! Mina lagkamrater sprang ju jättebra på första och andra så då tänkte jag att nu får jag ju leverera här.

– Jag och Ingrid såg varandra nästan hela banan, ibland hade man olika gaffling, sen kom man ihop igen. Det var väldigt peppigt att se alla andra. Jag tror faktiskt inte att jag fattade att jag var i täten, jag fick för mig att det var några till där framför, så trodde vi låg runt fjärdeplatsen kanske.

Herrstafetten startade precis efter att damerna hade gått i mål. I herrklassen var det ett stort startfält med 194 lag. I den snabblöpta terrängen var differenserna små; efter mer än halva banan var det 45 lag inom de första 90 sekunderna. Mot slutet av banan hade tre lag kommit loss från klungan, och Svante Selin från hemmaklubben FK Göingarna växlade först.

På den tredje sträckan kopplade Viktor Svensk från Stora Tuna greppet om tävlingen och växlade ut laget i en ledning på 42 sekunder före IFK Göteborg.

Efter ett misstag av Stora Tunas Emil Svensk mot slutet av banan, tog sig Elias Jonsson från IFK Göteborg ikapp och kunde föra in laget som segrare i den första deltävlingen av Stafettligan.

– Jag visste inte att jag hade passerat Emil Svensk; jag såg honom först vid nästsista, för jag svajade lite in till den, och då vände jag mig och tittade bakåt. Jag tänkte ju att Emil var framför mig fortfarande, men när jag såg honom bakom mig fick jag lägga in en växel till upp till sista.

Resultat Göingestafetten (Stafettligan, #1)
Damer, 5 900 m:

1) Göteborg-Majorna OK 1, 1.55.24

2) IFK Göteborg Orientering 1, 1.55.40

3) OK Pan-Kristianstad 1, 1.55.46.

Herrar, 6 960 m:

1) IFK Göteborg Orientering 1 1.44.45,

2) Stora Tuna OK 1, 1.45.03,

3) Halden SK 1, 1.50.29.

Alla resultat finns här: https://eventor.orientering.se/Events/Show/44091

Se programmet för Stafettligan här:  https://www.orientering.se/utova-och-folj/tavla/tavlingar/stafettligan/