Småkronorna spelar U18-VM i Finland, 25 april-5 maj

Johan Rosén, förbundskapten för Team 18 herr/Småkronorna, har tagit ut truppen som ska representera Sverige vid U18-VM för herrar i Espoo och Vantaa, Finland 25 april-5 maj.

– Det ska bli grymt kul att åka till Finland och mäta våra krafter med övriga nationer. Vi är laddade för den här examen för 06-kullen, som får förstärkning av ett par 07:or, säger Johan Rosén, förbundskapten för Team 18 herr.

Rosén är därmed framme vid slutmålet efter att ha jobbat med 08-kullen under två säsongers tid.

– Det har varit inspirerande att följa den spännande utvecklingen hos spelarna, som har klarat av att hantera den internationella scenen på ett mycket bra sätt. Under den gångna säsongen har gruppen tagit steg i rätt riktning, även under den resultatmässigt tunga turneringen i Kanada i december, då vi fick med oss bitar som fysiskt spel och mental styrka. Under säsongen har vi tio segrar på tolv landskamper mot 06:or, och vi fick avsluta med ett bra genrep i Plymouth i februari, säger Johan Rosén.

Truppen innehåller idel bekanta ansikten, däribland tre underåriga spelare födda 2007.

– Spelarna har fått många bra matcher på klubblagsnivå under slutdelen av säsongen, och det har som alltid varit svårt att välja från alla bra spelare som finns ute i landet, avslutar Johan Rosén.

Truppen

25. Hugo Orrsten, Örebro HK
26. Alexander Zetterberg, Örebro HK
29. Adam Hesselvall, Södertälje SK

Småkronorna spelar två landskamper som uppladdning inför VM.

Lördag 20 april
18.00 Sverige-USA Vierumäki Arena

Måndag 22 april
17.00 Sverige-Lettland Vierumäki Arena

Småkronorna spelar i Grupp B tillsammans med Kanada, Kazakstan, Tjeckien och Schweiz. De fyra högst rankade lagen i gruppen går vidare till kvartsfinal, medan femte laget får spela nedflyttningsmatch.

Torsdag 25 april
18.00 Sverige-Kanada Vantaa Tikkurila Areena

Lördag 27 april
14.00 Kazakstan-Sverige Vantaa Tikkurila Areena

Söndag 28 april
14.00 Sverige-Tjeckien Vantaa Tikkurila Areena

Tisdag 30 april
14.00 Schweiz-Sverige Vantaa Tikkurila Areena

Kvartsfinaler och nedflyttningsmatch spelas torsdag 2 maj, semifinaler lördag 4 maj och medaljmatcherna söndag 5 maj.

För komplett spelschema, se U18-VM:s officiella turneringssajt.

Småkronornas matcher sänds i SVT.

Småkronornas resultat, senaste fem VM-turneringarna.

2023 Silver
2022 Guld
2021 Brons
2019 Guld