Team 17 herr spelar 5-nationsturnering i Tranås, 17–21 april

Thomas Paananen, förbundskapten för Team 17 herr, har tagit ut truppen som ska möta Schweiz, Tjeckien, Slovakien och Finland i en 5-nationsturnering i Tranås, 17–21 april.

– Det ska bli roligt att få avsluta vår säsong på hemmaplan i Tranås, där fyra landskamper mot starka lag väntar för den här truppen. Jag hoppas många tar chansen att komma och kolla på oss, säger Thomas Paananen, förbundskapten för Team 17 herr.

Det här är sista turneringen innan J18-året inleds med Hlinka/Gretzky Cup i augusti.

– Vi har förmånen att jobba med en stark årskull, vilket ger lite huvudbry när truppen ska spikas eftersom det är hård konkurrens om platserna. Vi har spetsar i alla spelets alla områden, tycker jag, och många spelare har utvecklats fint under säsongen, säger Paananen.

I Paananens trupp finns det många spelare som har spelat J18-hockey under säsongen, däribland debutanten Morgan Anderberg.

– Jag vill lyfta fram Morgan, som gör sin första samling med oss efter en fin säsong i Växjö. Han har gått en lite längre väg med J18-spel under säsongen och nu mot slutet har han fått ta klivet upp till J20. Han har gjort det ruggigt bra, och känns redo att testa på landslagsspel, säger Thomas Paananen.

Truppen

17.00 Sverige-Slovakien Stiga Arena

Söndag 21 april
15.30 Sverige-Finland Stiga Arena

Matcherna sänds i svenskhockey.tv.

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se