VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitutVTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön

Dela

Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.

Färja
Färja från Blidösundsbolaget Foto: Liza Simonsson

Att minska koldioxidutsläppen till sjöss är ett tvingande globalt krav. Det nya internationella projektet REISFER syftar till att förbättra de intermodala noderna i ö- och skärgårdstrafiken genom att minska CO₂-utsläppen med 10 – 20 procent på utvalda rutter i Estland, Finland, Åland och Sverige.

Sjöfartens åtagande att uppnå koldioxidneutralitet till 2050 har föranlett ett paradigmskifte, vilket kräver innovativa metoder för att minimera utsläppen av växthusgaser. Medan större fartyg ofta dominerar diskussionerna om utsläppsminskningar, innebär trenden mot nollutsläppen en unik uppsättning utmaningar och möjligheter också för mindre färjor.

Koldioxidsnåla bränslen och elektrifiering av färjor utvecklas snabbt. Dessutom kan organisatoriska förbättringar av hela färjetransportsystemet (till exempel ruttning, schemaläggning, förbättrad digitalisering) tillsammans med olika tekniska förbättringar ytterligare öka möjligheterna att minska CO2-utsläppen.

I det nya projektet kommer dessa åtgärder utforskas gemensamt genom flera pilotaktiviteter för att ge varje partner mervärde och kostnadseffektivitet.

– Att dela kunskap och bästa praxis är hjärtat i REISFER-projektet, säger professor Ulla Tapaninen vid Estniska sjöfartsakademin.

REISFER-projektet finansieras av Interreg Central Baltic Programme 2021-2027 och samfinansieras av Europeiska Unionen. Projektet pågår från 1 april 2024 till 31 mars 2027. Det omfattar nio partner från tre länder i Östersjöregionen – Estland, Finland (inklusive Åland) och Sverige:

  • Estniska sjöfartsakademin vid Tallinns tekniska universitet (huvudpartner)
  • Åbo universitet (FI)
  • Blidösundsbolaget (SE)
  • Kihnu Veeteed (estniskt rederi) (EE)
  • FinFerries (FI)
  • Riigilaevastik (Estlands statliga flotta) (EE)
  • Ålands landskapsegering (AX)
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (SE)
  • Sveaborgs trafik (FI)

Kontakter

För kommentarer:

Petra Stelling, senior utredare, VTI: petra.stelling@vti.se, 046-5407513

Torvald Hvistendahl, teknisk chef, Blidösundsbolaget: torvald.hvistendahl@blidosundsbolaget.se, 076-1252071

Kadi Kasepõld, Estniska sjöfartsakademin vid Tallinns tekniska universitet: kadi.kasepold@taltech.ee, +372-55621551

Ulla Tapaninen, Estniska sjöfartsakademin vid Tallinns tekniska universitet: ulla.tapaninen@taltech.ee, +372-53881309

Bilder

Färja.
Färja från Blidösundsbolaget.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye