Skiljeman har bestämt hyrorna för 1 050 hyreshushåll i Alingsås

Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen Inga restriktioner Hyresgästföreningen

Det var i januari i år som Fastighetsägarna GFR valde att avbryta förhandlingarna i Alingsås med Hyresgästföreningen om hyrorna för 2024. Fastighetsägarna föredrog att ta en rättstvist och låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av Hyresnämnden i stället för att fortsätta förhandla.

Rekommendationen från skiljemannen innebär att hyrorna ska höjas med 5,7 procent från 1 januari, vilket ligger en bra bit över snittet för landets hyresförhandlingar.

– Jag har faktiskt svårt att se varför just dessa fastighetsägare skulle vara berättigade till en högre hyreshöjning än andra hyresvärdar i Alingsås och även de flesta runt om i landet. Nu är detta långt ifrån Fastighetsägarnas krav på 12 procent, men ändå alldeles för högt. Vi beklagar också att skiljemannen inte gjort skillnad på kall- och varmhyror, kommenterar Jesper Lissmark som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp.

Fastighetsägarna har begärt skiljemannaförfarande i runt 100 kommuner runt om i landet, något Hyresgästföreningen ställer sig frågande till då tanken med det nya systemet var att det skulle användas restriktivt.

– Det är också väldigt olyckligt att Fastighetsägarna GFR:s strandning resulterade i fyra månaders retroaktiva hyreshöjningar. Ett av lagstiftarnas syften med den nya tvistlösningen var att minska risken för retroaktivitet. I stället blev det tvärt om med en historiskt stor retroaktivitet, säger Jesper Lissmark.

Faktaruta:

Oberoende skiljeman:

Första januari 2023 infördes en ny lag som innebär att även privatvärdar får ett oberoende tvistlösningsorgan där hyrestvister kan lösas. Modellen innebär att en part kan ansöka om att en oberoende skiljeman ska avgöra hur mycket hyran ska höjas. Detta kan göras tidigast tre månader och senast fyra månader efter påbörjad förhandling. Tvisten ska avgöras senast sex veckor efter att hyresnämnden utsett skiljeman. I sin bedömning av hur mycket hyran ska höjas ska skiljemannen ta hänsyn till den ekonomiska utvecklingen på orten. Skiljemannen avgör tvisten genom att ge en skriftlig rekommendation om hur mycket hyran ska höjas, parterna ska sedan ingå en förhandlingsöverenskommelse inom två veckor och höja hyran enligt rekommendationen. Skiljemannens rekommendation går inte att överklaga.