Salming Trophy till Axel Sandin Pellikka, Skellefteå AIK

Hemma i bokhyllan har Skellefteås Axel Sandin Pellikka, 19 år,  en inramad hälsning från backlegenden Börje Salming (1951-2022).

”Lycka till i framtiden”, och med Börjes autograf, det är stort. Min morbror Jon  Sandin träffade Börje på ett flyg, de kom i samspråk och nu sitter en  väl tummad papperslapp inramad i min lägenhet, berättar Axel Sandin Pellikka.

Han är 2024 års val av Salming Trophy, Ishockeyjournalisternas utmärkelse till säsongens främste svenskfödde back i grundserien i  SHL eller SDHL.

Efter Börjes bortgång i nervsjukdomen ALS, 24 november 2022, delas trofén ut i samråd med Börjes bror, Stig Salming, fem SM-guld med Brynäs, VM-silver 1977 och VM-brons 1975 och 1976.

-Jag är övertygad om att Börje uppskattar valet av Axel, och Börjes hälsning till Axel ”sitter” ju verkligen bra, kommenterar Stig.

2024 års trofé-vinnare är uppvuxen i Malmberget med Malmbergets AIF som moderklubb. Han gick hockeyskola i Kiruna IF:s regi, däremot hade Börje konkurrentklubben Kiruna AIF som första klubbadress. Redan som 15-åring  gick Axels flyttlass till Skellefteå, hans hockeyresa hade påbörjats.

Han valdes förra sommaren i första rundan, som 17:e spelare av NHL-laget Detroit Red Wings, där Börje för övrigt avslutade sin NHL-karriär 1989-1990, totalt 17 säsonger varav 16 i Toronto.

Motiveringen till valet av Axel Sandin Pellikka lyder:

”En offensivt skolad back, som har sin arbetsplats vid offensiv blå linje, med ett fruktat skott från vänsterposition.  Mycket god spelförståelse och stor skicklighet i skridskoåkningen. Ligger alltid steget före och mycket svårpasserad”.

-Ja, det stämmer väl bra, jag försöker hela tiden utveckla mitt defensiva spel och bli en stark tvåvägsback. Då jag är fysiskt mindre (82 kg och 1,81 cm) måste jag vara smartare och kvickare i egen zon. Jag jobbar på det, varje dag, framhållet Axel Sandin Pellikka.

Vid årets junior-VM i Göteborg presenterade han sig för den stora TV-publiken med 6 poäng (2+4) på 7 matcher. I SHL var poängskörden 18 (10+8) på 39 matcher. Skador hindrade från spel under delar av säsongen.

Morfar Mats hockeyutrustning i julklapp fick Axel att ställa undan längdskidorna, som hans föräldrar hade i paketen.

-Exakt, så var det. Det var hockey som gällde och jag ville vara på isen så mycket som möjligt, att spela back passade mig bäst, minns Axel.

Vid sidan av ishockeyn är det fiske som gäller, gärna tillsammans med lagkompisen Zeb Forsfjäll, ädelfisk i fjällvattnen är  sommartid byten för Skellefteå-duon.

Våren 2024 är det kampen om SM-guldet som gäller.

Sedan Skellefteå tog sig tillbaka till SHL 2006 har laget spelat åtta SM-finaler och vunnit två gånger 2013 och 2014. Senast förra våren föll laget i finalen mot Växjö, 4-1 i matcher.

-Det blir grymma matcher, och jag hoppas att vi kan komma ut som vinnare. Vi är väl så starka som förra våren. Det finns inget bättre än att spela viktiga matcher, avslutar Axel Sandin Pellikka,  den stora talangen  som den här säsongen haft ett jättelyft – och som nu belönas med Salming Trophy.

Utmärkelsen har delats ut sedan 2008-2009 års säsong och först ut att belönas var Marcus Ragnarsson, Djurgården. Efter förra säsongen erhöll Jonathan Pudas, även han Skellefteå, Börje Salmings hederspris.

Tidigare vinnare av Salming Trophy

Kjell Nilsson

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se