Hyran klar för 48 000 hushåll hos Familjebostäder och Poseidon

Hyresmarknadskommittén har nu fattat beslut om hyreshöjningarna för 2024 och 2025 för de runt 48 000 hushåll som bor hos de kommunala bolagen Familjebostäder och Poseidon i Göteborg.

Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

Vid förhandlingsstarten krävde bolagen en hyreshöjning på 6,95 procent från 1 januari 2024. När Hyresgästföreningen inte gick med på den rekordhöga höjningen valde bolagen att stranda förhandlingarna och gå till Hyresmarknadskommittén (HMK) som är en partsammansatt tvistelösning.

Nu har Hyresmarknadskommittén fattat beslut om att hyrorna ska höjas med i genomsnitt 5,35 procent från 1 januari 2024 och 4,45 procent från 1 januari 2025.

– Många hyresgäster har det tufft i den ekonomiska kris som vi befinner oss i och vi har gjort allt vi kan för att hålla nere höjningarna. Vi är besvikna över att de kommunala bolagen inte visat större hänsyn för hyresgästerna, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.