Pressinbjudan: Välkommen till Tylösandsseminariet Studio ”Alkohol & droger i trafiken - Ett gemensamt ansvar för säkra resor”

Den 10 april är det dags för Tylösandsseminariet Studio med temat ”Alkohol & droger i trafiken – Ett gemensamt ansvar för säkra resor”. Välkommen till ett intressant digitalt seminarium om trafiksäkerhet.

MHF har arrangerat Tylösandsseminariet sedan 1957. Tylösandsseminariet är en mötesplats för aktörer inom trafiksäkerhet.

Tylösandsseminariet genomförs 2024 i ett digitalt format – Tylösandsseminariet Studio. Under 2024 arrangeras inte seminariet bara en gång, utan det sänds flera seminarier under året. I varje seminarium fördjupar vi oss i olika teman om trafiksäkerhet.

Tylösandsseminariet Studio bjuder på digitala seminarier med föreläsningar, intervjuer, TV-inslag, debatter och paneler. Seminarierna sänds från MHF:s TV-studio i Tibro.

Den 10 april är temat ”Alkohol & droger i trafiken – Ett gemensamt ansvar för säkra resor”.

För att förebygga och stoppa alkohol och droger i trafiken samt i arbetslivet krävs bra insatser och ett gott samarbete mellan kommuner, regioner, myndigheter och organisationer. Den 10 april får du ta del av det senaste på området och lyssna på experter och sakkunniga från branschen, myndigheter och forskare inom området samt höra om goda exempel från företagshälsovården och arbetsgivare.

Tylösandsseminariet Studio riktar sig till alla som arbetar med trafiksäkerhet samt till den som är engagerad i och intresserad av trafiksäkerhetsfrågor.

Moderator för seminariet är Sverker Olofsson, som är en erfaren moderator och programledare och är känd från SVT:s program Plus.

Delta i Tylösandsseminariet Studio
Det är gratis att delta i seminariet och journalister är varmt välkomna.
*När? Den 10 april mellan kl. 9.00-12.00.
*Hur? Den 10 april går det att kolla direkt på seminariet via länken.

Anmäl dig gärna till seminariets nyhetsbrev. Anmäl dig via länken.

Presskontakter
Har du frågor om Tylösandsseminariet Studio? Välkommen att kontakta Anna Welleman, projektledare för Työsandsseminariet och Tomas Jonsson, trafiksäkerhetsansvarig för MHF.
Anna Welleman
projektledare för Tylösandsseminariet Studio
telefon: 070-642 65 22
e-post: anna.welleman@mhf.se

Tomas Jonsson
trafiksäkerhetsansvarig MHF
telefon: 070-564 37 36
e-post: tomas.jonsson@mhf.se

Program Tylösandsseminariet Studio ”Alkohol & droger i trafiken – Ett gemensamt ansvar för säkra resor” 10 april
Block 1 Välkomna till Tylösandsseminariet studio

09:00 Inledning. Tomas Jonsson, MHF. Moderator Sverker Olofsson.

Block 2 Hur ser läget ut när det kommer till alkohol och droger i trafiken och på arbetet?
09:05 Magnus Lindholm, Trafikverket. Redogör för utvecklingen av alkohol och droger i vägtrafikolyckor.

09:10 Alkohol och narkotika i trafiken och i arbetslivet.

09:20 Åsa Forsman, VTI, presenterar en ny rapport som redogör för läget när det kommer till alkohol, narkotika och trafikfarliga mediciner i dödsolyckor.

09:30 Felicia Ekegren delar med sig om det värsta som kan hända en förälder. Hennes dotter Siri 5 år dödades av en rattfyllerist.

Block 3 Åtgärder inom rättsväsendet och kommuner
09:45 Så jobbar polisen för att den påverkade föraren inte skall återfalla i brott. Jonas Rutgersson, Polisen, berättar om framgångarna med Smadit (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken) i Polisregion Stockholm.

09.55 Enkät på stan: Har du någon gång tipsat polisen om rattfylleribrott?

10:00 Smadit en viktig metod för att minska återfall inom rattfylleri, men också en del av kommunernas brottsförebyggande arbete. Fredrik Törnborg, trygghetssamordnare på Valdemarsviks kommun, berättar om hur de arbetar med Smadit.

10:10 Nu minskas tiden från brott till dom i hela Sverige med snabbare lagföring. Ester Omarsdottir, Skövde Åklagarmyndigheterna, redogör för vad det innebär med den nya lagstiftningen om snabbare lagföring.

10:20 Snabbtestning av drogpåverkan i trafiken och inom arbetslivet kommer allt närmare. Ny SIS-standard är på gång. Lars Olov Sjöström, MHF.

10:30 Panelsamtal med Åsa Forsman, Felicia Ekegren, Jonas Rutgersson, Ester Omarsdottir, Lars Olov Sjöström.

10:45-10:55 10 minuters PAUS

Block 4 Åtgärder inom företag och organisationer
10:55 Från den 1 januari 2025 ska bilar som myndigheter äger eller leasing vara utrustade med alkolås. Josefine Montelius,  utredare väg- och järnväg, Transportstyrelsen, berättar om hur man ligger till.

11:00 Tomas Jonsson presenterar MHF:s nya handbok för införande av alkohol- och drogkontroller i arbetslivet. Handboken riktar sig till Sveriges kommuner, regioner och företag.

11:05 Malin Holländer, Södra Skogsägarna, redogör för hur de har tänkt vid uppsättning av ankomstkontroller samt hur många berusade personer de ertappar.

11:15 Anders Helander redogör för Karolinska universitetslaboratoriets ökning av förekomst av påverkan av narkotika inom arbetslivet.

11:25 Vård och rehabilitering i stället för fängelse. Idag stoppas många innan ett rattfylleribrott har begåtts, Fredrik Sparring, företagsläkare på Avonova berättar om nya effektiva metoder för att behandla anställda inom näringslivet.

Block 5 Andra problemområden
11:35 Cykelförmåga under påverkan av alkohol. Hur stort är problemet med berusade förare på cykel, borde vi införa en promillegräns för cykel, Henriette Warner Walén, VTI, presenterar en ny rapport.

Block 6 Panelsamtal
11:40 Panelsamtal med Malin Holländer, Tomas Jonsson, Fredrik Sparring samt Anders Helander.

11:55 Avslutning Tomas Jonsson, MHF.

Sverker Olofsson är moderator för Tylösandsseminariet Studio.

MHF - http://mhf.se/ Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. MHF är en ideell medlemsorganisation och har lokalavdelningar i hela landet.

MHF lyfter fram bra förebyggande och rehabiliterande insatser mot missbruk och rattfylleri under vecka 456.11.2023 09:40:35 CET | Pressmeddelande

Över en miljon svenskar har ett riskbruk av alkohol. Under vecka 45 lyfter MHF fram goda exempel på förebyggande och rehabiliterande insatser kopplat till alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri. MHF släpper sex intervjufilmer under veckan. Länsstyrelsen, Polisen och Beroendecentrum i Örebro län berättar om vad som är viktigt för att få SMADIT-samarbetet att fungera på ett bra sätt.