Många känner sig vilseledda av Bymetis
Mängder av anmälningar och klagomål har kommit in till Konsumentverket under senare tid mot företaget Bymetis, som tar betalt för att säga upp abonnemang. De flesta vittnar om att det inte framgått att tjänsten kostar pengar.
Hittills rör det sig totalt om 174 anmälningar och över 200 vägledningsärenden som inkommit till Konsumentverket om Bymetis. Samtliga uppger i huvudsak samma sak. Man har surfat efter "säga upp ett abonnemang" hos till exempel ett gym och sedan klickat på en av de sponsrade länkarna i sökresultatet.
Det är först i efterhand man förstått att det i själva verket är till Bymetis man klickat sig till – ett nederländskt företag som tar 400 kronor för att hjälpa till med att säga upp abonnemang.
Ingen information om kostnad
Många vittnar också om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som Bymetis har fullgjort tjänsten.
– Vi ser att det inte enbart är svenska konsumenter som känner sig vilseledda av det här företaget, säger Nadia Boussaid Petersson, chef för Konsument Europa.
Statistik från ECC-nätverket visar att många konsumenter runt om i Europa känner sig drabbade och anmäler det till våra systerkontor runt om i EU. Hittills har strax över 500 ärenden registrerats mot företaget.
Har du fått en faktura som du anser är felaktig?
- Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen.
- Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning
Kontakter
Kontakt för medierna: Nora Shoki, verksamhetsledare på Konsument Europa, via presstjänsten tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten13.6.2024 09:58:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
Trafikskolor glömmer ångerrätten4.6.2024 10:12:54 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
KO tar kreditmarknadsbolag till domstol31.5.2024 13:16:40 CEST | Pressmeddelande
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
Håll koll på villkoren när du tecknar fritidshusförsäkring23.5.2024 09:18:05 CEST | Pressmeddelande
Om du har ett fritidshus gäller det att du tecknar en försäkring just för stugan. Din vanliga hemförsäkring gäller inte för skador på fritidshuset. Men det kan vara svårt att navigera mellan alla villkor och undantag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum