Tre Kronor spelar Finnkampen Hockey i Finland och Linköping, 18–19, samt 23–24 april, 2024.

Sam Hallam, förbundskapten för Tre Kronor, har tagit ut truppen som samlas i Stockholm och därefter spelar finnkampen, bestående av två matcher i Finland och två matcher i Linköping.

Tre Kronor har påbörjat sin resa mot Ishockey-VM i Prag och Ostrava, Tjeckien, 10–26 maj.

En första uppladdningsperiod på elva dagar inleds i Stockholm 14 april och avslutas i Linköping 24 april. Under detta läger kommer Tre Kronor att spela två bortamatcher mot Finland, innan det väntar två hemmamatcher som spelas i Saab Arena, Linköping.

Därefter blir det ett antal lediga dagar, innan återsamling för avresa till Betano Hockey Games (tidigare Czech Hockey Games) och därefter VM.

– Med det här upplägget får vi fler bra dagar ihop redan från start och vi kan jobba på ett annat sätt med vårt spel. Sen är vi medvetna om att det kan ske förändringar i truppen redan under första samlingen och det är något som vi har med oss när vi lägger upp programmet för de här dagarna, säger Sam Hallam.

Truppen som är kallad till Stockholm består av ett flertal spelare som har ett digert landslags-CV. Men den innehåller också fyra seniorlandslagsdebutanter i form av Jonathan Myrenberg, Felix Unger-Sörum, Lukas Vejdemo och Jonathan Lekkerimäki.

– Det är en spännande trupp och en intressant kombination av stor erfarenhet från landslag, ett antal etablerade SHL-spelare som inte gjort så många landskamper tidigare och så debutanter. Det är spelare som kommer att gynna oss på både kort- och lång sikt, säger Sam Hallam.

Truppen

67. Leon Bristedt, HC Davos
69. Milton Oscarson, Örebro HK
96. Pontus Andreasson, Luleå HF

Truppen är preliminär och kan komma att ändras.

Spelschema Finnkampen Hockey (Starttider angivna efter svensk tid)

Torsdag 18 april
17.30 Finland-Sverige, LähiTapiola Areena, Jyväskylä

Fredag 19 april
17.30 Finland-Sverige, Ikioma Areena, Mikkeli

Tisdag 23 april
18.00 Sverige-Finland, Saab Arena, Linköping

Onsdag 24 april
19.00 Sverige-Finland, Saab Arena, Linköping

Matcherna sänds i Viaplay.

Spelschema Betano Hockey Games

Torsdag 2 april
19.45 Schweiz-Sverige, Stimo Arena, Kloten, Schweiz

Lördag 4 april
16.00 Tjeckien–Sverige, Winning Group Arena, Brno

Söndag 5 april
12.00 Sverige-Finland, Winning Group Arena, Brno

Matcherna sänds i Viaplay

Ackreditering Linköping

Fyll i formuläret som hittas via länken om du önskar pressackreditering till Finnkampen Hockey i Linköping. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=PhltGdxbDEKpApKWk7Ihb9b8uL-7zjlJlej8ewh0fulUMVVMT0Q5UzNBRkQ1NFA4OTRTVzBLT0tCMi4u

Whatsapp-grupp under Hockey-VM samt under förberedelser
Tre Kronors kommunikationsavdelning kommer inom kort att starta upp en WhatsApp-grupp, för er som önskar information inför och under Hockey-VM i Tjeckien. Vill du vara med i gruppen, kontakta Tre Kronors Media Manager, Linus Hugosson på linus.hugosson@swehockey.se.

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se