Inbjudan 15 maj: Evenemang stärker Sveriges konkurrenskraft och attraktivitet

Ny nationell statistik över evenemangsnäringen – Välkommen till frukostmöte. Onsdag den 15 maj kl 09.00–10.00 presenterar vi rapporten Evenemang i siffror 2024 med ny och uppdaterad statistik över svensk evenemangsnäring.

Foto: Ramböll Stockholm Halvmarathon, Jonas Persson, A Chorus Line, Kulturhuset Stadsteatern Stockholm, Sören Vilks Fri att använda

Statistiken har tagits fram i ett unikt samarbete mellan flera aktörer inom idrott och kultur samt några av landets stora biljettbolag. Syftet är att visa evenemangens värde och utveckling över tid. Statistiken innehåller bland annat siffror på vad nationella idrotts- och kulturevenemangs gemensamt bidrar med i form av omsättning, förädlingsvärde och sysselsättning samt biljettförsäljning och antal aktörer.

Tid och plats
Onsdag den 15 maj kl 09.00–10.00.
Vi bjuder på kaffe från kl 8.30.
Strindbergs Intima Teater, Barnhusgatan 20, Norra Bantorget, Stockholm

Frukostmötet kommer att streamas i Svensk Scenkonsts Youtube-kanal (länk)

Anmäl dig här om du vill vara med på plats, senast den 10 maj (länk)

Varmt välkommen!

Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet

Joppe Pihlgren, verksamhetsledare Svensk Live

Mikael Brännvall, vd Svensk Scenkonst

Staffan Movin, ordförande Svenska motionslopp och idrottsevenemang

Thomas Jakobsson, chefsekonom Visita

Stina Algotson, vd Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF)

Bakgrund:
Under 2021 samlades aktörer inom idrott och kultur kring projektet ”Evenemang i siffror” med målet att ta fram nationell, relevant och pålitlig statistik för evenemangsnäringen. Då saknades underlag för att bedöma hur evenemang bidrar till besöksnäringen eller samhället – ekonomiskt eller på andra sätt. Arbetet har finansierats av de medverkande organisationerna med stöd av Tillväxtverket.

Läs mer om projektet och ladda ner den första rapporten Evenemang i siffror 2023 (länk)

Om Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna