I morgon startar JVM och VM i cheerleading

Cheerleading gjorde stor succé i sin debut på SM-veckan med över 350 000 tittare under sändningen på SVT1. Nu ska flera av deltagarna från SM-veckan tävla VM i cheerleading, som traditionsenligt hålls i sportens hemland USA. JVM och VM sänds på Olympic Channel 24-26 april.

I morgon startar årets JVM och VM i cheerleading. Mästerskapen hålls i Orlando, Florida, USA den 24-26 april. Sverige deltar med fyra landslag på världsmästerskapen.

- Onsdag 24 april: öppningsceremoni och semi-final för junior och pom doubles.
- Torsdag 25 april: final för junior och pom doubles, semi-final för seniorlagen.
- Fredag 26 april: final för seniorlagen.

Plats
Tävlingarna hålls i arenaområdet ESPN Wide World of Sports i Orlando, Florida, USA. I arenaområdet finns en specialbyggd arena för cheerleading med plats för 8 000 personer på läktaren.

Livesändning
Tävlingen kommer livesändas via International Cheer Union och Olympic Channel.
- Länk till ICU:s hemsida: https://cheerunion.org/home/
- Länk till Olympic Channels hemsida: https://olympics.com/en/sport-events/2024-icu-cheerleading-junior-world-world-championships-orlando

Svenska starttider onsdag
- Senior Pom Doubles: onsdag 24/4, 12:09 lokal tid, 18:09 svensk tid
- Junior All Girl: onsdag 24/4, 15:49 lokal tid, 21:49 svensk tid

Svenska starttider torsdag
- Senior Coed: torsdag 25/4, 12:00 lokal tid, 18:00 svensk tid
- Senior All Girl: torsdag 25/4, 13:36 lokal tid, 19:36 svensk tid

Vilka eventuella tider som gäller för finaldagarna avgörs under onsdagens och torsdagens tävlingar.

Svenska landslagen i cheerleading 2024

Damlandslaget
Damlandslaget för seniorer, Team Sweden All Girl, består av medlemmar från föreningen Gothenburg Cheer One i Göteborg. I laget finns Alice Björk, Alma Pettersson, Ida Borck och Julia Grengman som vann group stunt på SM-veckan, likväl tvåan och fyran på SM-veckan.

Damlandslaget har nått framgångar på internationell nivå med bland annat ett VM-brons 2018. Laget placerat sig fyra 2019 och 2022 samt sjunde plats 2023. Siktet är fast inställt på att nå en VM-medalj igen, men laget möts av tufft motstånd från förra årets världsmästare USA, flerfaldiga världsmästarna Finland och en mängd andra länder som Tyskland, Kanada, Mexiko och Norge.

Mixade landslaget
Mixade landslaget för seniorer, Team Sweden Coed, är ett landslag som består av killar och tjejer från föreningar runt om i landet. Årets lag har medlemmar hemmahörande i Göteborg, Karlstad, Luleå, Stockholm, Uppsala, Västerås och Örebro. I laget finns Freja Vikblom, Gustav Cannermo och Thea Ramenby som vann brons på SM-veckan med sin group stunt från Power Cheer Allstars i Haninge. Även Daniel Alm från Luleå återfinns i laget, som blivit uppmärksammad av SVT och Aftonbladet för sitt byte från hockey till cheerleading.

På förra årets VM slog det mixade landslaget sig in i topp 10, när de landade på nionde plats i VM-finalen.

Pom doubles-landslaget
Pom doubles-landslaget representeras av Meia Anderbecken från Göteborg och Olivia Larsson från Borås. I pom doubles deltar enbart två personer som genomför en synkroniserad koreografi med rörelser, hopp m.m. I år är första gången någonsin som Sverige deltar i pom doubles på VM. Det svenska paret möter hela 25 länder i sin division. Förra året kammade USA, Ukraina och Japan hem medaljerna.

Damlandslaget för juniorer
Damlandslaget för juniorer, Team Sweden Junior All Girl, består av medlemmar från föreningen GCF Uppsala. Juniorlandslaget i cheerleading har nått stora framgångar på tidigare JVM och har kammat hem ett storartat JVM-guld 2019 och flera JVM-brons, bland annat 2022 och 2023. På årets JVM går de upp mot USA, Finland, Norge, England och Tyskland när de försvarar Sveriges tidigare topp 3-placeringar.