Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
”Biodrivmedelsandelen har mer än halverats sedan årsskiftet. Även om vi ser en ökning av HVO 100 så uppväger inte det raset som vi sett på HVO drop in”, säger Anders Noren, Hållbarhetschef på Drivkraft Sverige.
I och med att reduktionsplikten kommer att ligga på 6% under perioden 2024-2026 innebär det att koldioxidutsläppen, från vägtransportsektorn, ökar och att Sveriges miljömål och åtaganden inom EU till 2030 blir svåra att nå. Regeringen har aviserat att en utredning ska tillsättas som ska föreslå nya effektiva styrmedel.
”Vi föreslår att reduktionsplikten ersätts av ett omställningssystem som är teknikneutralt, inkluderar alla förnybara energibärare som flytande biodrivmedel, biogas, el, och elektrobränslen och är i linje med redan gällande regelverk inom EU”, fortsätter Anders Norén.
”Systemet vi föreslår kommer att kunna leverera kostnadseffektivt över tid. Det är viktigt att såväl fortsatt elektrifiering som ökad andel biodrivmedel premieras för att omställningen från fossilt till fossilfritt ska ske så effektivt som möjligt. Ett omställningssystem bör även inkludera nya drivmedel som i dag är i sin linda, såsom vätgas och elektrobränslen. Vi behöver flera alternativ för olika trafikslag och applikationer vid olika tidpunkter”, avslutar Anders Norén.
Ta del av statistiken för januari 2024 på Drivkraft Sveriges webbplats
Nyckelord
Kontakter
Anders NorénHållbarhetschefDrivkraft Sverige
Tel:0761-450047anders.noren@drivkraftsverige.seBilder
Om oss
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för drivmedels-, bränsle- och laddoperatörsbranschen. Våra medlemsföretag omfattar cirka 2700 energistationer, 6 raffinaderier och mer än en tredjedel av den publika laddinfrastrukturen. Branschen befinner sig mitt i omställningen från det fossila till det fossilfria där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala 2045.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel4.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.
Drivkraft Sverige lanserar ett 15-punktsprogram för att accelerera elektrifieringen1.12.2023 10:45:09 CET | Pressmeddelande
Laddinfrastrukturen spelar en avgörande roll för att lyckas med övergången till elektrifiering, både avseende personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon. Drivkraft Sverige lanserar nu en handlingsplan med 15 konkreta förslag till att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum