Två miljarder till sjukvården

Rödgrön ledning skjuter till en miljard extra till hälso- och sjukvården i Västra Götaland. Detta beslutades på regionfullmäktige under tisdagen. Miljarden kompletterar de 990 miljoner kronor som regeringen aviserat att Västra Götaland får för 2024.
- Vi leder den här regionen och tar ansvar för hälso- och sjukvården för våra invånare. Därför ser vi nu till att hälso- och sjukvården får totalt två miljarder för att avlasta sjukhusen och täcka delar av de oundvikliga underskott de står inför. Det är den klokaste vägen framåt nu, säger regionstyrelsens ordförande Helén Eliasson (S).

Sveriges kommuner och regioner (SKR) bedömde att regionerna hade behövt 24 miljarder för att upprätthålla sjukvården 2024, men regeringen har bara aviserat 6 miljarder.
- Det innebär rent konkret att Sveriges regioner inte kan fortsätta erbjuda den sjukvård som behövs, och det kan vi inte acceptera. En passiv regering har bidragit till att vi nu har en nationell vårdkris, när nu pengarna kommer från regeringen är det för lite för sent. Våra invånare förväntar sig att vi gör allt vi kan. Därför tar vi vårt ansvar och skjuter till de här medlen, säger gruppledare och regionråd Carina Örgård (V).

Dagens beslut innebär att sjukhusen fortsatt måste jobba med att bryta kostnadsutvecklingen, men får förutsättningar att undvika alltför kortsiktiga sparåtgärder och neddragningar på grund av yttre faktorer.
-  Dagens besked från regionfullmäktige är viktigt, vi gör vad vi kan från den rödgröna ledningen för att våra verksamheter ska ta sig igenom den här sjukvårdskrisen. Patienter och invånare ska inte behöva oroa sig över att få den vård de behöver, säger gruppledare och regionråd Madeleine Jonsson (Mp).