Hyresgästföreningens initiativ till medling gav resultat – hyrorna klara hos 49 privata fastighetsägare i Trollhättan och Lilla Edet

Förhandlare, Hyresgästföreningen
Förhandlare, Hyresgästföreningen Inga restriktioner

- Hyresgästföreningens uppfattning är att tvistlösningsorgan likt skiljemannaförfaranden ska användas restriktivt. Vi är glada att en överenskommelse har kunnat nås efter medlingen. Det visar att förhandlingssystemet fungerar, säger Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen, som träder i kraft 1 april, innebär att lägenheter med kallhyra höjs med 4,9 procent. Hyrorna där värmen ingår höjs med 5,35 procent i Trollhättan och 5,4 procent i Lilla Edet. Inför förhandlingarna krävde Fastighetsägarna att hyrorna skulle höjas med 11,5 procent i båda kommunerna.

– Vi har verkligen kämpat för att pressa det rekordhöga kravet. Trots att det kommer att bli tufft för många hyresgäster blir det i alla fall ingen chockhöjning på 11,5 procent, konstaterar Sophia Fors.

Faktaruta:

Kommun