Hyrorna klara för hyresgäster som bor hos Öckerö Bostads AB

Hyresgästföreningen och Öckerö Bostads AB har träffat en tvåårig överenskommelse som gäller för 2024 och 2025. Majoriteten av de omkring 430 hushållen får en hyreshöjning på i genomsnitt 10,2 procent för de två åren.

Lashkar Salah, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

När förhandlingarna inleddes under hösten 2023 krävde Öckerö Bostads AB en hyreshöjning på upp till 13,5 procent från den 1 april 2024.

Efter förhandlingar med Hyresgästföreningen har parterna kommit överens om en tvåårig uppgörelse där en majoritet av hushållen får en hyreshöjning på 5,5 procent från den 1 april 2024. Undantaget är nyproducerade lägenheter som får en höjning på 3,45 procent och en enda fastighet som inte får någon höjning alls. Snittet för hela beståndet hamnar på 4,98 procent.

För 2025 blir den genomsnittliga hyreshöjningen 4,7 procent, men utifrån faktorer som kvalitet och hyresnivå kommer hyreshöjningarna att variera. Även 2025 års hyreshöjning gäller från 1 april.

– Det är en hög hyreshöjning som kommer att vara tuff för många hyresgäster som redan är ekonomiskt pressade. Det är klart att vi inte är nöjda. Men vi är trygga med att det här är den bästa överenskommelsen vi kunde göra för hyresgästerna just nu, säger Lashkar Salah, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Förhandlingarna om årets hyresnivåer har präglats av det ansträngda ekonomiska läget och kraven från fastighetsägarna har varit rekordhöga.

– Det är därför positivt att vi har kunnat komma överens lokalt på en nivå som är betydligt lägre än det rekordhöga hyreskravet.