Svensk Dagligvaruhandel

Matmissionen summerar 2023 i ny rapport

Dela

Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.

Matmissionen sammanfattar i en ny rapport nyckelhändelser från året som gått och redogör för den totala nyttan som verksamheten skapat ur ett socialt, socioekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Rapporten visar att:

  • De sociala matbutikerna omhändertog totalt 4 180 ton produkter under 2023 som annars hade riskerat att bli svinn, vilket motsvarar en samhällsbesparing på cirka 6 Mkr.

  • Den totala samhällsnyttan som skapats genom att erbjuda arbetsträning i butik och lager motsvarar cirka 12 Mkr.

  • Sammanlagt handlade över 29 500 medlemmar i någon av butikerna under året. Den totala ekonomiska besparingen som samtliga medlemmar kunnat göra genom att handla på Matmissionen uppgår till cirka 180 Mkr.  

Vi är väldigt nöjda över att ha kunnat nå ännu fler medlemmar under året som gått. Behovet av våra butiker har blivit mer än önskvärt tydligt under 2023 när den stigande inflationen satte många hushåll i en mycket pressad sits. Vi vet av erfarenhet att den tuffa samhällsekonomin slår allra hårdast mot människor som redan befinner sig i, eller på gränsen till, ekonomisk utsatthet. Därför är det viktigt för oss med en fortsatt expansion, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen.

Matmissionen, ett koncept för sociala matbutiker som startades av Stockholms Stadsmission 2015, har expanderat kraftigt de senaste åren. Expansionen är möjlig tack vare ett branschgemensamt samarbete som syftar till att stötta människor i ekonomisk utsatthet och bidra till minskat matsvinn inom dagligvarubranschen. Människor som har en lägre inkomst än 13 274 kronor per månad kan bli medlemmar i Matmissionen och därmed handla donerade produkter till ett kraftig rabatterat pris. Under 2023 ökade antalet butiker runtom i landet från 8 till 11, vilket resulterade i ett rekordår där man mötte fler medlemmar och omhändertog en större mängd donerade produkter än någonsin tidigare.

2023 var ett viktigt år då de första stegen utanför storstadsregionerna togs, ett bevis på att Matmissionen har utvecklats till ett tydligt och efterfrågat butikskoncept. Detta är ett branschsamarbete som vi är väldigt stolta över och som alla vinner på. Det stöttar människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare det senaste året, samtidigt som det ger våra medlemsföretag en möjlighet att donera överskott och minska sitt matsvinn, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Förutom att stötta människor i ekonomisk utsatthet fyller Matmissionen en allt viktigare roll för dagligvaruindustrin som en kanal där varor, som annars riskerar att bli svinn, kan komma till nytta för dessa människor samtidigt som miljöbelastningen minskas. Ett verkligt win/win-förhållande, säger Jörgen Friman, vd Dagligvaruleverantörerna, DLF.

Fortsatt expansion under 2024
Under första kvartalet 2024 har ytterligare två butiker öppnats – i Skäggetorp i Linköping, samt på Hisingen i Göteborg. En avgörande faktor för den fortsatta expansionen är att verksamheten i Stockholm flyttat in i ett nytt, större lager. Lagret har en kapacitet på cirka 1 000 pallplatser. Det innebär att Matmissionens kapacitet att omhänderta donationer från dagligvarubranschen har ökat markant, vilket underlättar varuförsörjningen till nya butiker.


Webbinarium 12 april kl. 12.30 – Branschsamarbetet som alla vinner på!
Matmissionens årsrapport presenteras i sin helhet under ett webbinarium arrangerat av Svensk Dagligvaruhandel, Dagligvaruleverantörerna och Matmissionen. Media är välkomna att anmäla sig. Läs mer på den här länken: https://www.dlf.se/event/matmissionen-arsrapport-2023/

För mer information, kontakta:
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 
cecilia.anneling@svdh.se, 070-840 52 63 

Frida Holgersson, Projektledare Dagligvaruleverantörerna, DLF 
frida.holgersson@dlf.se, 070-600 28 41 

Fanny Siltberg, Pressekreterare Stockholms Stadsmission
fanny.siltberg@stadsmissionen.se, 070-425 65 30

Om Matmissionen 
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är ett koncept för sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 13 butiker i Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Malmö och Linköping. I Göteborg drivs butikerna under namnet MatRätt. www.stadsmissionen.se/matmissionen

Om Svensk Dagligvaruhandel 
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. www.svdh.se  

Om Dagligvaruleverantörerna, DLF
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. www.dlf.se 

Kontakter

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.

Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt

Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye