Svensk Dagligvaruhandel

Matmissionen summerar 2023 i ny rapport

Dela

Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.

Matmissionen sammanfattar i en ny rapport nyckelhändelser från året som gått och redogör för den totala nyttan som verksamheten skapat ur ett socialt, socioekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Rapporten visar att:

  • De sociala matbutikerna omhändertog totalt 4 180 ton produkter under 2023 som annars hade riskerat att bli svinn, vilket motsvarar en samhällsbesparing på cirka 6 Mkr.

  • Den totala samhällsnyttan som skapats genom att erbjuda arbetsträning i butik och lager motsvarar cirka 12 Mkr.

  • Sammanlagt handlade över 29 500 medlemmar i någon av butikerna under året. Den totala ekonomiska besparingen som samtliga medlemmar kunnat göra genom att handla på Matmissionen uppgår till cirka 180 Mkr.  

Vi är väldigt nöjda över att ha kunnat nå ännu fler medlemmar under året som gått. Behovet av våra butiker har blivit mer än önskvärt tydligt under 2023 när den stigande inflationen satte många hushåll i en mycket pressad sits. Vi vet av erfarenhet att den tuffa samhällsekonomin slår allra hårdast mot människor som redan befinner sig i, eller på gränsen till, ekonomisk utsatthet. Därför är det viktigt för oss med en fortsatt expansion, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen.

Matmissionen, ett koncept för sociala matbutiker som startades av Stockholms Stadsmission 2015, har expanderat kraftigt de senaste åren. Expansionen är möjlig tack vare ett branschgemensamt samarbete som syftar till att stötta människor i ekonomisk utsatthet och bidra till minskat matsvinn inom dagligvarubranschen. Människor som har en lägre inkomst än 13 274 kronor per månad kan bli medlemmar i Matmissionen och därmed handla donerade produkter till ett kraftig rabatterat pris. Under 2023 ökade antalet butiker runtom i landet från 8 till 11, vilket resulterade i ett rekordår där man mötte fler medlemmar och omhändertog en större mängd donerade produkter än någonsin tidigare.

2023 var ett viktigt år då de första stegen utanför storstadsregionerna togs, ett bevis på att Matmissionen har utvecklats till ett tydligt och efterfrågat butikskoncept. Detta är ett branschsamarbete som vi är väldigt stolta över och som alla vinner på. Det stöttar människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare det senaste året, samtidigt som det ger våra medlemsföretag en möjlighet att donera överskott och minska sitt matsvinn, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Förutom att stötta människor i ekonomisk utsatthet fyller Matmissionen en allt viktigare roll för dagligvaruindustrin som en kanal där varor, som annars riskerar att bli svinn, kan komma till nytta för dessa människor samtidigt som miljöbelastningen minskas. Ett verkligt win/win-förhållande, säger Jörgen Friman, vd Dagligvaruleverantörerna, DLF.

Fortsatt expansion under 2024
Under första kvartalet 2024 har ytterligare två butiker öppnats – i Skäggetorp i Linköping, samt på Hisingen i Göteborg. En avgörande faktor för den fortsatta expansionen är att verksamheten i Stockholm flyttat in i ett nytt, större lager. Lagret har en kapacitet på cirka 1 000 pallplatser. Det innebär att Matmissionens kapacitet att omhänderta donationer från dagligvarubranschen har ökat markant, vilket underlättar varuförsörjningen till nya butiker.


Webbinarium 12 april kl. 12.30 – Branschsamarbetet som alla vinner på!
Matmissionens årsrapport presenteras i sin helhet under ett webbinarium arrangerat av Svensk Dagligvaruhandel, Dagligvaruleverantörerna och Matmissionen. Media är välkomna att anmäla sig. Läs mer på den här länken: https://www.dlf.se/event/matmissionen-arsrapport-2023/

För mer information, kontakta:
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 
cecilia.anneling@svdh.se, 070-840 52 63 

Frida Holgersson, Projektledare Dagligvaruleverantörerna, DLF 
frida.holgersson@dlf.se, 070-600 28 41 

Fanny Siltberg, Pressekreterare Stockholms Stadsmission
fanny.siltberg@stadsmissionen.se, 070-425 65 30

Om Matmissionen 
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är ett koncept för sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 13 butiker i Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Malmö och Linköping. I Göteborg drivs butikerna under namnet MatRätt. www.stadsmissionen.se/matmissionen

Om Svensk Dagligvaruhandel 
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. www.svdh.se  

Om Dagligvaruleverantörerna, DLF
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. www.dlf.se 

Kontakter

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande

- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) maj 202414.6.2024 09:34:12 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i maj var 3,7 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är lägre än i april. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,5 procent, vilket fortsatt är betydligt lägre än den övergripande inflationen. Trenden med en stabilisering på en lägre prisnivå håller i sig, vi verkar ha lämnat de kraftiga matprisökningarna bakom oss. Men det är viktigt att komma ihåg att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft , säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye