Faktafel i RF:s LOK-stödsstatistik

Svenska Cheerleadingförbundet dementerar uppgifter som har skickats ut i Riksidrottsförbundets pressmeddelande om LOK-stödsstatistik.

Svenska Cheerleadingförbundet har nåtts av Riksidrottsförbundets pressmeddelande gällande LOK-stödsstatistik. Pressmeddelandet innehåller faktafel, vilka SCF vill dementera.

• Cheerleading har aldrig varit en gren inom gymnastik, vilket RF skriver.
  • Det är orimligt att LOK-stödsstatistik från cheerleading och gymnastik sammanblandas.

Cheerleading i Sverige:

• Cheerleading var en del av Sveriges Amerikanska Fotbollsförbund fram till år 1995.
  • Från år 2019 har cheerleading varit ett eget förbund/en fullt legal organisation med egna medlemmar.
  • Ett samarbetsavtal med Svenska Gymnastikförbundet fanns fram till år 2019.

I Riksidrottsförbundets utskick nämns det att cheerleading har ökat med 40 procent från år 2020 till år 2023. Ökningen beror på att våra föreningar inte rapporterade fullt ut förrän hösten 2020, det vill säga inga siffror fanns innan pandemin. Vår verksamhet har inte ökat med 40 procent, utan vår verksamhet pausade under pandemin. Idrotten cheerleading i Sverige byggdes från år 1995, och vi vill inte bli fråntagna den prestationen.

I texten finns felaktiga matematiska slutsatser gällande vår idrott, samt kopplingen till gymnastik. Vi bidrar gärna med tillförlitlig statistik.

Ta kontakt med Svenska Cheerleadingförbundets generalsekreterare Katarina Eriksson för mer information. Telefon: 079-304 16 82, e-post: gs@cheerleading.se.