Therese Svanström besöker Hitatchi Energy i Ludvika

Inför valet till Europaparlamentet besöker TCO:s ordförande Therese Svanström Hitatchi Energy i Ludvika tillsammans med bland andra riksdagsledamot Sofie Eriksson (S), som även är kandidat till europaparlamentet. Besöket sker under måndagen den 15 april.

Therese Svanström, ordförande TCO
Therese Svanström, ordförande TCO Eva Edsjö

– Företag som Hitatchi Energy har en viktig roll i den gröna omställning för klimatet som nu sker i hela Europa. Vi vill med besöket lära oss mer om verksamheten och belysa vikten av åtgärder för kompetensförsörjning och investeringar i EU och nationellt, så att företag kan fortsätta växa, bidra till fler jobb och accelerera den gröna omställningen, säger TCO:s ordförande Therese Svanström.

Besöket sker under eftermiddagen. Therese Svanström finns tillgänglig för att svara på frågor från media mellan 15:45-16:15.

Inbjudan till pressvisning av dokumentärfilmen  ”Ett vansinnigt förslag – 50 år av föräldraförsäkring och ökad jämställdhet”29.4.2024 11:01:32 CEST | Pressinbjudan

I år fyller föräldraförsäkringen 50 år. När den kom kallades den för ett vansinnigt förslag av motståndarna, och den revolutionerade synen på jämställt föräldraskap. Men vad har egentligen hänt under de här 50 åren, har föräldraskapet blivit mer jämställt? För att ta reda på det har TCO producerat en dokumentärfilm om föräldraförsäkringens historia. Med Emma Molin som programledare får tittaren följa med på resan från 1974 till i dag. Emma möter en massa mammor, ett par stycken pappor, experter och politiker som var med och formade föräldraförsäkringen.