Vårbudgeten: TCO efterlyser framtidstro och långsiktighet i planeringen

Sverige ska konkurrera med kunskap, då behövs utvecklingskraft för omställning. Kommuner och regioner behöver även större möjligheter till långsiktighet i finansieringen.

Eva Edsjö

I en kommentar till regeringens vårbudget vill TCO bland annat se mer långsiktiga planeringsförutsättningar för kommuner och regioner:

– Detta behövs så att välfärdens finansiering säkras. Möjligheten att verkligen jobba förebyggande med allt från vården och socialtjänsten till skola och utbildning är central, säger Therese Svanström, ordförande i TCO.

– Spara inte på reformutrymmet i höst, och återgå till ordningen där vårbudgeten handlar om att göra nödvändiga justeringar och prata om visionerna. Då behöver fokus ligga på klimatet, kompetensförsörjning och väl fungerande infrastruktur. Det är helt centrala satsningar framåt.

Inbjudan till pressvisning av dokumentärfilmen  ”Ett vansinnigt förslag – 50 år av föräldraförsäkring och ökad jämställdhet”29.4.2024 11:01:32 CEST | Pressinbjudan

I år fyller föräldraförsäkringen 50 år. När den kom kallades den för ett vansinnigt förslag av motståndarna, och den revolutionerade synen på jämställt föräldraskap. Men vad har egentligen hänt under de här 50 åren, har föräldraskapet blivit mer jämställt? För att ta reda på det har TCO producerat en dokumentärfilm om föräldraförsäkringens historia. Med Emma Molin som programledare får tittaren följa med på resan från 1974 till i dag. Emma möter en massa mammor, ett par stycken pappor, experter och politiker som var med och formade föräldraförsäkringen.