Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande

– Studentlitteratur och Binogi har ett gemensamt mål i att stödja ett likvärdigt och inkluderande lärande, och genom vårt samarbete kan vi skapa ännu bättre förutsättningar för en stimulerande lärmiljö med barnens behov i centrum, säger Maria Henriksson, regionchef på Binogi.

– Vår ambition med Helios NO är att erbjuda olika ingångar till ämnet och uppmuntra elevernas nyfikenhet och intresse för naturvetenskap. Här utgör Binogis filmer ett fint komplement med ännu fler möjligheter att ta till sig och förstå innehållet, säger Marie Hannerstig, läromedelsutvecklare på Studentlitteratur.

Helios NO – nytt läromedel för mellanstadiet

Helios NO är ett heltäckande läromedel för åk 4–6, med ett rikt bildstöd, elevvänliga texter och fokus på hållbarhet. I enlighet med konceptet Bättre tillsammans erbjuder Helios NO:s elevpaket det bästa av två världar – tryckt elevbok och övningshäfte samt digital elevbok med övningar, quiz och extrauppgifter, allt för maximal variation och individanpassning.

Dessutom erbjuds alla Helios NO-kunder fri tillgång till särskilt utvalda Binogi-filmer under hela läsåret 2024/2025 med smygstart våren 2024. Hos de huvudmän, privata och kommunala, där Binogi redan idag är en viktig del i undervisningen, kan lärarna logga in till plattformen som vanligt. Under lanseringstiden kommer även de skolor som inte har licens till Binogi att kunna använda de utvalda filmerna kostnadsfritt. Länkar till filmerna kommer att finnas i Helios NO:s digitala lärarpaket.

Mer om Helios NO: https://www.studentlitteratur.se/helios-no/

Om Binogi

Tillsammans med forskare och fler än 130 huvudmän bedriver Binogi forsknings- och utvecklingsprojektet Språkprojektet – Skola för alla från första dagen. Utifrån projektet utvecklas lärplattformen Binogi evidensbaserat och utifrån det centrala innehållet i läroplanen.

Binogi är en flerspråkig digital lärplattform där korta, animerade lektioner som bygger på storytelling tillsammans med quiz och begreppslistor stöttar inlärning av svåra begrepp och komplicerade fenomen. Lektionernas pedagogiska upplägg passar alla elevgrupper väl, inte minst de med koncentrationssvårigheter eller högbegåvade elever. Binogi erbjuder lektioner i 14 olika skolämnen och både ljud och text finns översatta till flertalet språk, vilket ger alla möjlighet att följa med i undervisningen på sitt starkaste språk.

Läs mer om Binogi: https://www.binogi.se/

Om Studentlitteratur

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kunskaps- och kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan.

Studentlitteraturs läromedel bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade upplägg och metoder. Läromedlen utgörs av smarta allt-i-ett-paket med såväl tryckta som digitala delar för både elever och lärare – tryggt, enkelt och kvalitetssäkrat.

Läs mer om Studentlitteratur: https://www.studentlitteratur.se/

För mer information, kontakta:

Maria Henriksson, Regionchef Binogi, tel. 079-100 33 72, maria.henriksson@binogi.se

Kajsa Hindberg, Kommunikatör Studentlitteratur, tel. 046-31 23 71, kajsa.hindberg@studentlitteratur.se

Marie Hannerstig, läromedelsutvecklare Studentlitteratur
Maria Henriksson regionchef Binogi
Maria Henriksson, regionchef Binogi
Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande

Studentlitteratur AB - https://www.studentlitteratur.se är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 400 miljoner kronor och har 150 anställda.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.