ElektronikBranschen

Riksdagsseminarium: Elektronikskatten - En ekonomisk börda för svenska folket och miljön

Elektronikskatten, i lagstiftningen kallad skatt på kemikalier i viss elektronik, har visat sig vara ohållbar utifrån en mängd olika perspektiv. Den 17 april bjuder Elektronikbransch tillsammans med Moderaterna in till ett riksdagsseminarium om Elektronikskatten och ett samtal om dess effekter på svenskarna och miljön samt om varför den drabbar hushållen med tunnast plånböcker hårdast.

Om seminariet

Sedan 2017 finns i Sverige skatt på elektronik – en helt nationell skatt som genom lagändringar skenat med 71 procent på två år, trots att en ökad skatteintäkt inte låg i lagstiftarens intention. Skatten belastar inte bara företagen med tung administration till ingen nytta utan även de med tunnast plånbok. T.ex. kan en TV kosta nästan 700 kr mer i Sverige än i våra grannländer. Skatten ifrågasätts även av statens egna myndigheter då den inte lett till någon som helst miljönytta eftersom nationella skatter tyvärr inte driver global förändring.

Så hur ställer sig de politiska partierna till denna skatt? Ett samtal om skatten på elektronik där ni även får ta del av praktiska konsekvenser för Sveriges näringsliv och konkurrenskraft, konsumenter, miljö och andrahandsmarknaden.

Politikerpanel

Fredrik Ahlstedt ledamot Skatteutskottet, Moderaterna

Peder Björk, ledamot skatteutskottet, Socialdemokraterna

Patrik Karlsson, ledamot skatteutskottet och skatte-politisk talesperson, Liberalerna

Företagarpanel

Niclas Eriksson, vd, El-Giganten

Matilda Norrman, Hållbarhetschef, Samsung

Akademin

Mattias Lindahl, professor Linköpings Universitet och ledamot i Delegationen för cirkulär ekonomi

Moderator: Marléne Lund Kopparklint, ledamot Miljö- och jordbruksutskottet (M)

Hjärtligt välkommen!

Marléne Lund Kopparklint (M)

Följ ElektronikBranschen

Senaste pressmeddelandena från ElektronikBranschen

Ny rapport: Elektronikskatten nu 670 kronor - ger negativ miljöeffekt28.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Få konsumenter vet att när de exempelvis köper en monitor för 2 000 kronor betalar de 670 kronor i elektronikskatt. En ”miljöskatt” med negativ effekt på miljön som drar in miljarder till staten. Forskningen, statens myndigheter och branschen är alla kritiska till skatten. Det visar en färsk rapport från ElektronikBranschen, TechSverige, Teknikföretagen och Dataspelsbranschen.