Storsatsning på Borås kollektivtrafik

Helt elektrifierad stadstrafik, alla linjer till resecentrum och fler turer och linjer till växande områden. Det är några av de satsningar som Västtrafik planerar för kollektivtrafiken i Borås 2027.

Under 2027 blir hela stadstrafiken elektrifierad och alla linjer kommer gå till resecentrum. Fotograf: Eddie Löthman.

När Västtrafiks nya trafikavtal för kollektivtrafiken i Borås startar 2027 kommer trafiken utökas. Det beslutade Västtrafiks styrelse igår.

–Vi vill satsa på Borås kollektivtrafik och ser potential för ökat hållbart resande. Borås växer och vi utvecklar kollektivtrafiken i samma takt, säger Bijan Zainali (S), Västtrafiks styrelseordförande.

Fler turer och nya linjer

Det blir fler turer och nya linjer till Regementsstaden, Öresjö ängar, Gässlösa och Viared företagsområde. Det blir också fler turer till Sjöbo, Hässleholmen och Hulta där det är många som reser redan idag.

Genom att alla linjer ska köra till Borås resecentrum blir det smidigare byten till tåg och andra bussar. Resorna blir dessutom snabbare, vilket är en viktig förutsättning för att fler ska välja att resa kollektivt. För att kunna nå resecentrum/ Krokshallstorget kommer linje 1 och flera andra linjer köra via Sven Eriksonsgatan istället för Allégatan. På Allégatan kommer istället en helt ny linje, linje 10, att köra.

–Genom att vi har hittat alternativa resvägar blir resorna snabbare och bytena smidigare, samtidigt som vi kan ge resenärerna fler turer utan att bidra till trängsel i centrum, säger Magnus Hagård, utvecklingsledare på Västtrafik.

Renare och tystare med elbussar

Det blir dessutom 60 nya elbussar, vilket innebär att hela stadstrafiken i Borås kommer köra på el. Elbussar bidrar till en renare och tystare stadsmiljö för invånarna.

–Eldrivna bussar skapar förutsättningar att utveckla hållbara och attraktiva städer. Senast 2030 ska all stads- och tätortstrafik i regionen vara elektrifierad och vi är på god väg dit. Nu fortsätter vi ta vårt ansvar för ett fossilfritt Västra Götaland, säger Bijan Zainali.

Fakta: Så går det till när Västtrafik upphandlar trafik

Västtrafik handlar upp busstrafik i tioåriga avtal. När ett nytt avtal ska upphandlas genomförs en förstudie där behov och förutsättningar analyseras. I förstudien undersöks flera perspektiv, bland annat invånarantal, befolkningstäthet, åldersstruktur, arbetsplatser, målpunkter i omgivningarna och resandeunderlag.

Efter beslut om förstudie i Västtrafiks styrelse upphandlas den planerade trafiken. Trafikföretaget som vinner upphandlingen etablerar därefter trafiken tillsammans med Västtrafik. Totalt tar arbetet från påbörjad förstudie till trafikstart ungefär tre år.

Bijan Zainali (S) Västtrafiks styrelseordförande. Fotograf: Eddie Löthman.
Magnus Hagård, utvecklingsledare på Västtrafik. Fotograf: Eddie Löthman.