E.ON investerar drygt 157 miljoner i Malmös elnät

I år gör E.ON Energidistribution en omfattande investering på drygt 157 miljoner kronor i Malmö kommuns elnätsinfrastruktur.

– Vi strävar efter ett kraftfullt och resilient energisystem, som stödjer övergången till fossilfri energi, främjar nya företag och bidrar till kommunens utveckling, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

Kapaciteten i Sveriges elnät måste fördubblas till 2040. Som Sveriges största elnätsägare investerar E.ON mellan år 2024 och 2027 cirka 23 miljarder kronor för att bygga ut sina elnät och möjliggöra den gröna energiomställningen. Christian Andersson, Apelöga

Den finansiella satsningen är inriktad på att förbereda elnätet för en framtid där el blir allt viktigare och beroendet av fossila bränslen minskar.

Vi ska förbättra kapaciteten för energiöverföring, vilket är avgörande för stadens förmåga att elektrifiera transportflottan, utveckla bostadsbyggandet och främja nya industriprojekt. Dessa investeringar är avgörande för stadens övergång till en elektrifierad och fossilfri framtid, säger Peter Hjalmar.

Under det senaste decenniet har E.ON Energidistribution lagt cirka 30 miljarder kronor på att förbättra elnäten. Under den nuvarande regleringsperioden, från 2024 till 2028, planerar bolaget att investera 23 miljarder kronor i elnätet, vilket markerar E.ON Energidistributions största investeringsprojekt hittills.

De rekordhöga investeringarna är nödvändiga eftersom vi behöver säkerställa en pålitlig elförsörjning samtidigt som vi anpassar oss till den snabbt ökande efterfrågan på el, vilken ställer höga krav på elnätet och hela energisystemet, säger Peter Hjalmar.

E.ON Energidistributions största investeringsprogram till dags dato följer på Energimarknadsinspektionen, Ei:s, finansiella rambeslut för regleringsperioden 2024-2027, vilket skapar förutsättningar för nödvändiga investeringar i elnätet.

Modellen för och storleken på elnätsföretagens intäktsramsramar bestäms av myndigheten Energimarknadsinspektionen (Ei), vilket säkerställer skäliga priser för konsumenterna. Elnätsavgifterna baseras på de kostnader elnätsföretagen har för att bygga, underhålla och driva elnäten, inklusive en rimlig avkastning på investerat kapital.

”Våra investeringar syftar till att möjliggöra omställning och tillväxt genom elektrifiering,” säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.