Nya hyror för 3 900 hushåll som bor hos Mölndalsbostäder

Hyresgästföreningen och Mölndalsbostäder har kommit överens om nya hyror för 2024. Omkring 3 900 hushåll får en höjning på i genomsnitt 4,90 procent från den 1 april.

Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

När förhandlingarna inleddes krävde Mölndalsbostäder en hyreshöjning på 9,96 procent från den 1 april 2024.

Efter förhandlingar med Hyresgästföreningen hamnade i stället hyreshöjningen på mellan 2,22 och 5,90 procent beroende på olika faktorer som till exempel tidigare hyresnivåer och olika kvaliteter i boendet. För de cirka 3 900 hushållen blir den genomsnittliga höjningen 4,90 procent.

Hyreshöjningen gäller från 1 april. Hyreshöjningen för april fördelas lika på hyresavierna för maj och juni.

– Det är en hög hyreshöjning som kommer att vara tuff för många hyresgäster som redan är ekonomiskt pressade. Det är klart att vi inte är nöjda. Men vi är trygga med att det här är den bästa överenskommelsen vi kunde göra för hyresgästerna just nu, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Förhandlingarna om årets hyresnivåer har präglats av det ansträngda ekonomiska läget och kraven från fastighetsägarna har varit rekordhöga.

– Det är därför positivt att vi har kunnat komma överens lokalt på en nivå som är betydligt lägre än kravet på nästan 10 procent. Men på sikt kommer vi inte kunna ha så här höga hyreshöjningar, säger Sofi Bringsoniou.