Rekord i antal anmälningar till Yamaha bLU cRU

Yamaha Motors ungdomsprogram – bLU cRU – är tillbaka på Saxtorps motorbana för femte året och är redo att välkomna fler deltagare än någonsin tidigare. Programmet är en del av Yamahas globala satsning på ungdomar och sport, och har snabbt blivit en plats för att tidigt upptäcka och utveckla unga motocrosstalanger.

Yamaha Motor Scandinavia

Årets läger hålls den 23–24 april och lockar fler deltagare än någonsin, 144 ungdomar reser från hela Skandinavien för att dela sin passion för sporten. Vid förra årets läger deltog flera unga talanger, bland annat Nellie Fransson och Elin Rothsten som båda fick guldmedalj i tjejklasserna i förra årets bLU cRU, men också flera andra förare som Viggo Östner och Albin Glansén. Med ett imponerande startfält även i år är förväntningarna höga.

- När vi startade bLU cRU för fem år sedan kunde vi aldrig ha föreställt oss det enorma intresse det skulle generera. Vi är oerhört stolta över att ha skapat en miljö där ungdomar kan utvecklas, inte bara som förare utan också som personer. Att se dessa unga förare förbättras år efter år är otroligt belönande, och att veta att vi spelar en roll i deras utveckling är något vi värderar högt, säger Morten Brondbjerg från Yamaha Motor Scandinavia.

Under lägret i Saxtorp får deltagarna möjlighet att träna under ledning av erfarna instruktörer, utveckla sina färdigheter och lära sig mer om sportens alla aspekter. Lägret erbjuder inte bara praktisk träning på banan utan också teoretiska sessioner, som täcker allt från teknik och strategi till fysisk förberedelse och mental styrka. Ledarna på lägret lägger stor vikt vid att göra motocross till en lustfylld och rolig upplevelse, utan stress eller press.

bLU cRU handlar om hjärta och gemenskap. Det är en plats där ungdomar med liknande intressen kan komma samman, lära sig av varandra och växa tillsammans, säger Morten.

Internationell succé för skandinaviska bLU cRU-deltagare

Lägret i Saxtorp markerar starten på säsongen, och bland deltagarna kommer några utvalda att senare bjudas in att delta i den europeiska superfinalen under hösten, där 120 talanger från hela världen deltar. Detta har visat sig vara en framgångssaga med flera skandinaviska ungdomar som har gjort sig kända internationellt de senaste åren. De som tar en plats på prispallen i superfinalen går vidare till en Masterclass.

Förra årets bLU cRU Masterclass-vinnare, danska förarna Willads Gordon och Bertram Thorius, triumferade i YZ65- och YZ85-klasserna och markerade därmed Skandinaviens starka position inom motocross, där konkurrensen är stenhård. Att vinna i bLU cRU Masterclass öppnar upp dörrar till nya möjligheter, inklusive sponsring och stöd från Yamaha Motor genom Yamaha Factory Support.

Om Yamaha Motor Company

Yamaha Motor Company grundades av det japanska företaget Yamaha Corporation 1955 och är känt för att tillverka motorcyklar, fyrhjulingar, båtmotorer och vattenskotrar. Deras produkter finns tillgängliga hos 105 olika återförsäljare i Sverige. Besök deras webbplats för mer information: www.yamaha-motor.eu