Uppföljaren är här - Dalmore Luminary series No 2

Den 24 april lanseras Dalmore Luminary series No 2 på Systembolaget, uppföljaren i det exklusiva samarbetet mellan det anrika whiskyhuset The Dalmore och Skottlands designmuseum, den berömda designinstitutionen V&A Dundee. Lanseringen består av två delar där den första är en extremt limiterad upplaga av The Rare, en 49-årig highland Single Malt whisky. The Rare kommer i en spektakulär glasskulptur som är designad av den internationellt hyllade Melodie Leung från Zaha Hadid Architects. Den andra delen i serien kallas The Collectible och är en exklusiv 16-årig highland Single Malt whisky som kommer i mycket begränsad upplaga. Whiskyn i Dalmore Luminary är skapad av The Dalmores Master Whisky Maker Gregg Glass och Master Distiller Richard Paterson OBE. 54 buteljer av The Collectible släpps på Systembolaget den 24 april. Artikelnummer: 8566601, 3269 kr.

Det extraordinära samarbetet mellan det anrika whiskyhuset The Dalmore och Skottlands designmuseum V&A Dundee inleddes redan i slutet av år 2022. The Dalmore Luminary No 1 gjordes tillsammans med arkitekten Kengo Kuma. Nu lanseras uppföljaren i ytterligare ett kreativt samarbete, denna gång tillsammans med den internationellt hyllade designledaren Melodie Leung från Zaha Hadid Architects. Melodie har skapat två exemplar av en majestätiskt vacker bärnstensfärgad glasskulptur. Skulpturen kommer med en tillhörande karaff som innehåller The Rare Highland Single Malt Whisky. Whiskyn är gjord av The Dalmores Master Whisky Maker Gregg Glass och Master Distiller Richard Paterson OBE och är specifikt framtagen för att matcha konstverket. Setet utgör The Dalmore Rare Luminary 2024. Ett av dessa set kommer att auktioneras ut på Sotherbys till en slutsumma som förväntas uppnå ett sexsiffrigt belopp räknat i pund. All vinst doneras till designinstitutionen V&A Dundee.

Den andra whiskyn i The Dalmore Luminary series No 2 är The Collectible. Även denna exklusiva whisky är skapad av Gregg Glass och Richard Paterson och kommer i en något större upplaga om 54 buteljer i Sverige. The Collectible kommer i en låda som är designad av Melodie Leung och återspeglar estetiken i The Rare.

Melodie Leung är direktör på den internationellt hyllade designstudion Zaha Hadid Architects. Hon är en respekterad och erfaren designledare som har blivit internationellt erkänd. Med en passion för att uppmuntra unga talanger och kreativt tänkande strävar hon alltid efter att driva branschen framåt. En filosofi som nu hyllas i The Dalmore Luminary.

Leung och The Dalmores whiskymakare har under samarbetets gång arbetat sida vid sida för utforska hur deras kreativa färdigheter kunde sammanstråla. Resultatet sträcker sig över signaturstilarna för både Zaha Hadid Architects och The Dalmore.

The Collectible Luminary No 2 2024 Edition

• The Collectible i Luminary series No 2 är ett samlarobjekt med ett unikt uttryck från The Dalmore.
  • Whiskyn har en antydan till örtig trärök och en doft av manukahonung, crème brûlée, antikt läder och delikata tropiska toner som kompletteras av en fyllig smak av mogna fikon, apelsiner, skogsbär och brioche.
  • Den 16-åriga whiskyn är lagrad i bourbonfat och har avslutats i en blandning av Graham's Tawny Port-fat och Apostolessherryfat, samt en liten del i utvalda bourbonfat som tidigare huserat peated whisky.
  • Flaskan kommer i en vacker låda som återspeglar designen från The Rare-skulpturen.
  • Från och med april 2024 kommer 20 000 flaskor att lanseras i hela världen. På den svenska marknaden kommer 54 Collectible att finnas tillgängliga på Systembolaget, artikelnummer 8566601, 3269 kr.

Doft: Manukahonung, crème brûlée, antikt läder, delikata tropiska toner av granatäpple, guava och körsbärsblomma.

Smak: Mogna fikon, sevilla-apelsiner, skogsbär, passionsfrukt, lätt rostat kaffe från Colombia, fermenterade svarta limefrukter och brioche.

Avslut: Färskrostade kastanjer, söta träkryddor, mörk kakao och hapus-mango med en delikat antydan av örtig trädrök.

Läs mer om The Dalmore och deras sortiment här.

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Carolina Lenngren, PR Manager Spring Wine & Spirits, carolina.lenngren@springwine.se, 0760193696.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Chavin, Domaine Bousquet, Pasqua, Codorníu, Trapiche, LYV, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Asiotus Vino Bianco Biologico Frizzante – Ekologisk burknyhet på hyllan23.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ekologiska Asiotus Vino Bianco Biologico Frizzante från norra Italien är en liten och naggande god nyhet som finns i Systembolagets sortiment från och med 1 juni. Asiotus är gjord på klassiska proseccodruvan glera och är lätt och fräsch i smaken med uppfriskande toner av gröna äpplen, päron, citrus och örtiga inslag. Perfekt som fördrink på egen hand eller till lättare tilltugg, skaldjur eller smakrik buffé. Det här är ett bubbel som är frizzante, vilket på svenska betyder pärlande, med mindre bubblor. Du hittar därför burken bland stilla vita viner, de uppfriskande bubblorna till trots. Artikelnummer: 2771, 39 kr.

Tahbilk The Tower Sangiovese - Nytt vin från kultförklarad producent22.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juni lanseras nyheten Tahbilk The Tower Sangiovese i Systembolagets fasta sortiment. Vinet är en fantastisk introduktion till den kultförklarade producenten från Australien som kombinerar sin långa och anrika historia med moderna metoder. Tahbilk The Tower Sangiovese är ett välbalanserat, matvänligt och rödfruktigt vin som passar perfekt till pasta bolognese, pizza och lättare anrättningar på fläsk och lamm. Artikelnummer: 92347, 119 kr.

Nyhet i fast sortiment - S. A. Prüm Graacher Himmelreich riesling spätlese21.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juni släpps S. A. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2019 i Systembolagets fasta sortiment. Vinet kommer från ett enskilt vingårdsläge i den prestigefyllda Graacher Himmelreich-vingården i tyska Mosel. S. A. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2019 är ett fantastiskt exempel på rieslingdruvans enastående kvalitet och förmåga att spegla terroir. Artikelnummer: 20088, 299 kr.

Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay åter i tillfälligt sortiment11.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 26 april släpps 6 000 buteljer av den terroirdrivna Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay 2022 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Perfiles är ett projekt där argentinska Trapiche fokuserar på druva och jordmån för att ta reda på vad som händer när en druva får perfekta förutsättningar. Till chardonnay har de därför valt vingårdar med särskilt kalkrik jordmån. Artikelnummer: 95197, 169 kr.

Italiensk lyx i en flaska – Muro Primitivo9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 maj lanseras den lyxiga Muro Primitivo i utvalda Systembolagsbutiker. Vinet, som osar italiensk flärd, är ett elegant och smakrikt vin från Apulien, en appellation känd för sina smakrika röda viner. Vinet fångar essensen av Apuliens jordmån och klimat och hyllar samtidigt regionens kulturella arv genom sin unika och lyxiga flaskdesign. Vinet har mjukt inlindade tanniner, mörk fruktighet och väl avvägda fattoner som gör det till ett utmärkt allroundvin. Givetvis passar det alldeles särskilt bra till det italienska köket. Vinet lanseras i utvalda butiker den 1 maj. Artikelnummer: 72764, 119 kr.