Ny hyra klar för hyresgäster hos Kungälvsbostäder

Hyreshöjningen för runt 2700 hushåll hos Kungälvsbostäder blir i genomsnitt 5,3 procent från 1 april. Det har Hyresmarknadskommittén fattat beslut om.

Sofie Hjelmgren, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Västra Sverige
Sofie Hjelmgren, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Västra Sverige Foto: Emelie Asplund

Vid förhandlingsstarten krävde bolagen en hyreshöjning på 10,5 procent från 1 januari 2024. När Hyresgästföreningen inte gick med på den rekordhöga höjningen valde bolagen att stranda förhandlingarna och gå till Hyresmarknadskommittén (HMK) som är en partsammansatt tvistelösning.

– Det är fjärde året i rad som Kungälvsbostäder avbryter de lokala förhandlingarna. Vi är besvikna att bolaget låst fast sig vid skyhöga yrkande och inte verkar intresserade av att förhandla lokalt. Det är hyresgästerna som förlorar på när förhandlingarna drar ut så här på tiden, säger Sofie Hjelmgren, förhandlare hos Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Beslutet från Hyresmarknadskommittén innebär att hyrorna i genomsnitt höjs med 5,3 procent från 1 april 2024. Hyreshöjningarna kan skilja sig åt mellan olika lägenheter beroende på olika faktorer som vilken hyra lägenheten hade före höjningen och kvaliteten i boendet.

– Vi har kämpat på att hålla nere hyreshöjningarna så mycket vi kunnat. Det är bra att höjningen är betydligt lägre än vad bolaget ville ha. Men det här är en hög höjning som kommer bli tuff för många hyresgäster. Det är vi inte nöjda med. Att hyresgäster dessutom får betala retroaktiv höjning är ytterligare en smäll som bolaget hade kunnat undvika, säger Sofie Hjelmgren.