Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
E-handeln har ofta granskats för sin miljöpåverkan som bland annat omfattar transporter, emballage och returer. Undersökningen visar att nära varannan e-butik, 44 procent, nu är i gång med någon form av hållbarhetsarbete. Bland dem uppger 29 procent att det har lett till ett starkare varumärke och 28 procent menar att de har fått nöjdare kunder. 15 procent svarar dessutom att det har bidragit till ökad försäljning.
– Att verka för en mer hållbar e-handel är inte enbart ett etiskt ställningstagande och att värna om miljön. Det är också att möta förväntningarna hos de alltmer medvetna konsumenterna. Genom att integrera hållbarhet i sin e-handel lägger man grund för en långsiktig konkurrenskraft. Se exempelvis hur Patagonia har lyckats positionera sig och stärka sitt varumärke genom att ta en tydlig ställning i frågan och agera, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel på Svea Bank.
De ökade kraven från mer medvetna konsumenter understöds även i Prisjakts konsumentundersökning Konsumentkompassen Q1, där mer än hälften av svenskarna (56 procent) uppger att de kommer att väga in miljöskäl i sina köpbeslut det kommande kvartalet.
Därför slopar e-handlarna hållbarhet
Sveas undersökning ringar också in den betydande andel av e-handlare som inte vidtagit några hållbarhetsåtgärder. Den främsta orsaken till att de inte gjort det bottnar i en bristande tro på att kunna göra skillnad. Det svarar 39 procent. Andra anledningar är att de saknar kompetens eller incitament.
– Upplevelsen av att själv inte kunna påverka är vanlig, men den stämmer inte. I stället är det precis tvärtom – alla hållbarhetsåtgärder gör skillnad. Det är dessutom troligt att en e-handlare som ställer om mot hållbarhet ser synergier kopplade till affären. I undersökningen nämns främst ökad kundnöjdhet och starkare varumärke, men också ökad försäljning. Att påbörja ett hållbarhetsarbete kommer sannolikt ha en positiv inverkan, inte bara på miljön utan även på verksamheten, säger Emma Lindgren.
Topplista: De vanligaste hållbarhetsåtgärderna bland e-handlarna
1. Återvinna och minimera förbrukningen av material, emballage och förpackningar, 43 %
2. Hålla nere antalet returer, 35 %
3. Endast köpa in produkter från leverantörer som kan redovisa att de tillverkats på ett hållbart sätt, 28 %
4. Erbjudna varumärken och produkter med hög miljöprofil, 23 %
5. Sälja demovaror/kontrollerade returvaror, 20 %
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comDokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 36017.10.2024 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats2.10.2024 07:37:00 CEST | Pressmeddelande
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum