Svea Bank AB (publ)

Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder

Dela

Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.   

Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel på Svea Bank
Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel på Svea Bank

E-handeln har ofta granskats för sin miljöpåverkan som bland annat omfattar transporter, emballage och returer. Undersökningen visar att nära varannan e-butik, 44 procent, nu är i gång med någon form av hållbarhetsarbete. Bland dem uppger 29 procent att det har lett till ett starkare varumärke och 28 procent menar att de har fått nöjdare kunder. 15 procent svarar dessutom att det har bidragit till ökad försäljning.

– Att verka för en mer hållbar e-handel är inte enbart ett etiskt ställningstagande och att värna om miljön. Det är också att möta förväntningarna hos de alltmer medvetna konsumenterna. Genom att integrera hållbarhet i sin e-handel lägger man grund för en långsiktig konkurrenskraft. Se exempelvis hur Patagonia har lyckats positionera sig och stärka sitt varumärke genom att ta en tydlig ställning i frågan och agera, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel på Svea Bank.

De ökade kraven från mer medvetna konsumenter understöds även i Prisjakts konsumentundersökning Konsumentkompassen Q1, där mer än hälften av svenskarna (56 procent) uppger att de kommer att väga in miljöskäl i sina köpbeslut det kommande kvartalet.

Därför slopar e-handlarna hållbarhet
Sveas undersökning ringar också in den betydande andel av e-handlare som inte vidtagit några hållbarhetsåtgärder. Den främsta orsaken till att de inte gjort det bottnar i en bristande tro på att kunna göra skillnad. Det svarar 39 procent. Andra anledningar är att de saknar kompetens eller incitament. 

– Upplevelsen av att själv inte kunna påverka är vanlig, men den stämmer inte. I stället är det precis tvärtom – alla hållbarhetsåtgärder gör skillnad. Det är dessutom troligt att en e-handlare som ställer om mot hållbarhet ser synergier kopplade till affären. I undersökningen nämns främst ökad kundnöjdhet och starkare varumärke, men också ökad försäljning. Att påbörja ett hållbarhetsarbete kommer sannolikt ha en positiv inverkan, inte bara på miljön utan även på verksamheten, säger Emma Lindgren.

Topplista: De vanligaste hållbarhetsåtgärderna bland e-handlarna
1. Återvinna och minimera förbrukningen av material, emballage och förpackningar, 43 %
2. Hålla nere antalet returer, 35 %
3. Endast köpa in produkter från leverantörer som kan redovisa att de tillverkats på ett hållbart sätt, 28 %
4. Erbjudna varumärken och produkter med hög miljöprofil, 23 %
5. Sälja demovaror/kontrollerade returvaror, 20 %

Kontakter

Dokument

Om Svea

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye