Stark tjänstehandel med Tyskland
Den svenska utrikeshandeln med tjänster uppvisar generellt en avmattning, men handeln med grannen i söder står sig stark. I jämförelse med fjolåret ökade tjänsteexporten till Tyskland med drygt 20 procent och tjänsteimporten från Tyskland med knappt 8 procent. Starkast går turismen samt data- och telekomtjänster.
Under 2023 omsattes 175 miljarder kronor i den svensk-tyska tjänstehandeln, varav 77 miljarder utgjordes av export och 98 miljarder av import. Den totala handelsvolymen av både varor och tjänster mellan länderna landade 2023 därmed på runt 737 miljarder kronor, en uppgång på drygt 10 procent i jämförelse med 2022, visar SCB:s nyligen publicerade statistik.
Turistströmmarna är tillbaka
Kategorin resor (konsumtion på resa i utlandet) visar att turistströmmarna är tillbaka efter nedgången under pandemiåren. Totalt omsatte kategorin drygt 18 miljarder, med kraftiga ökningar i båda riktningarna. Omsättningen från svenska resenärer i Tyskland ökade med runt 10 procent, konsumtionen i samband med tysk turism och affärsresande till Sverige steg med knappt 20 procent i jämförelse med 2022.
Telekommunikation- och informationstjänster går starkt
Även telekommunikations-, data och informationstjänster går starkt såväl på export- som importsidan. Exporten uppvisade en ökning på drygt 17 procent. Branschens totala omsättning (export/import) landade på knappt 30 miljarder kronor.
Den viktiga transportkategorin ger en blandad bild: Sjötransporterna minskade medan vägtransporterna steg på både export-och importsidan. Inom kategorin bygg- och anläggningstjänster har importen från Tyskland minskat med 50 procent, medan den svenska exporten till Tyskland inom sektorn forsknings- och utvecklingstjänster visar en stark utveckling med en uppgång på hela imponerande 192 procent.
Språket kan bidra till tillväxt
Tyskland är Sveriges största handelspartner för export och import av varor. Men sett enbart till tjänstehandeln placerar sig Tyskland på fjärde plats på listan bland Sveriges största exportländer och på tredje plats för import av tjänster.
– En förklaring till att tjänstehandeln med Tyskland inte vinner mer mark handlar troligtvis om språket. Det kan ligga närmre till hands för svenska företag att exportera tjänster till länder som har engelska som modersmål eller något skandinaviskt språk. Vi tror att tjänstehandeln med Tyskland skulle gynnas av att fler lärde sig tyska i Sverige, säger Malin Johansson, kommunikationschef på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Tysk-Svenska Handelskammaren driver därför flera språkfrämjande projekt som vänder sig både till skolor och näringsliv i syfte att öka kunskapen om tyska språket och tysk affärskultur.
De största marknaderna för svensk tjänsteexport:
- USA (146 miljarder kronor)
- Storbritannien (123 miljarder kronor)
- Norge (98 miljarder kronor)
- Tyskland (77 miljarder kronor)
- Danmark (69 miljarder kronor)
De största länderna för svensk tjänsteimport:
- Storbritannien (168 miljarder kronorr)
- USA (157 miljarder kronor)
- Tyskland (98 miljarder kronor)
- Nederländerna (71 miljarder kronor)
- Danmark (71 miljarder kronor)
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Vi förverkligar din affärsidé i Tyskland!
Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation och vårt uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tyskt turbinkoncept rustar småländskt vattenkraftverk för framtiden17.9.2024 09:00:34 CEST | Pressmeddelande
– Vi är väldigt glada över att nu ta vår turbinteknik till Sveriges vattenkraftverk, säger Per Delise, Sverigechef på DIVE Turbine som i måndags bjöd in till invigningen av de två första DIVE-turbinerna i Skandinavien vid vattenkraftverket i Kronoberg. De nya turbinerna är mer energieffektiva, översvämningssäkra och skonsammare mot fiskarnas liv i vattnet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum