Pressinbjudan: Så kan samverkan mellan kommunen och byggbranschen förbättras.

På måndag den 22 april besöker bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd Linköping för att ta del av den lokala byggbranschens förutsättningar. Dagen inleds med besök vid utbyggnaden av Ullevileden, som är en viktig del i förberedelserna för Ostlänken, samt besök vid Folkungavallen, som är ett helt nytt kvarter i Linköpings innerstad.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Därefter kommer samtal att föras mellan Catharina Elmsäter-Svärd, Stefan Erikson (M), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor, samt representanter från kommunens miljö- och samhällsbyggnadsförvaltning. Temat för samtalet blir byggbranschens förutsättningar under pågående lågkonjunktur och hur samverkan mellan kommunen och byggbranschen kan förbättras.

Program:

Kl. 10:00 - 10:40 besök vid Ullevileden

Kl. 11:00 - 12:00 besök på Folkungavallen - även media välkomna denna tid!

Kl. 13:30 - 15:00 interna samtal i stadshuset

Deltagare:

Catharina Elmsäter-Svärd, VD Byggföretagen.

Lotta Nordesjö Dahm, Bransch- och föreningsansvarig Östergötland Byggföretagen.

Göran Lundström, VD Åhlin & Ekeroth Byggnads AB.

Kenneth Kågemyr, Vice VD BC Linköping Byggservice AB.

Lars Lind, chef region mellersta Peab.

Stefan Erikson (M), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor Linköpings kommun.

Alisa Basic, avdelningschef miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen Linköpings kommun.

Andreas Hellström, enhetschef miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen Linköpings kommun.

Jonas Våtz, Stångåstaden.

Daniel Jonsson, fastighetschef Sankt Kors.

Mattias Nilsson, mobilitetschef Sankt Kors.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen lanserar skrift om byggprocessen20.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en skrift som på ett enkelt och pedagogiskt sätt belyser alla steg på resan när ett hus blir till och vilka aktörer som har ansvar för varje steg. - Skriften är en genomgång av stegen som tar ett projekt från idé, genom planskede och genomförande, hela vägen fram till färdig byggnad. Den vänder sig till alla involverade och är ännu en del i Byggföretagens arbete för en högre och jämnare byggtakt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.