Allt dyrare att dela ut brev – kvaliteten påverkas
Det blir allt dyrare att dela ut brev. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport Svensk postmarknad 2024. Om inga förändringar görs kan det under de kommande åren bli utmanande att upprätthålla den samhällsomfattande postservicen till en god kvalitet över hela landet.
I dag publicerar PTS rapporten Svensk postmarknad 2024, som är en genomgång av utvecklingen inom till exempel konkurrens, service och kvalitet samt volymer.
Dyrare att dela ut brev när volymerna sjunker
Årets rapport visar att brevvolymerna fortsätter att minska. Under 2023 delades nära 1,2 miljarder brev ut. Det var en minskning med 12 procent jämfört med året innan.
Sedan år 2000 har två av tre fysiska brev ersatts med digital kommunikation och PTS bedömer att nedgången kommer fortsätta i snabb takt.
I takt med att volymerna minskar så ökar också styckkostnaden för att distribuera brev, inom ramen för den samhällsomfattande posttjänsten. Och även om Postnord har höjt portot så är inte det tillräckligt för att kompensera för de minskade volymerna.
- Det kommer bli stora utmaningar att tillhandahålla den samhällsomfattande posttjänsten om inget görs, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.
- Det handlar dels om förändringar i regelverket som hur snabbt brevet ska delas ut och hur långt ifrån bostaden, men också om att vi användare kan behöva betala mer för en fungerande postservice. Det är rimligt att vi användare betalar för vad det kostar att skicka ett brev för att tjänsten ska hålla en god kvalitet och att brevet delas ut i tid.
Fortsatta kvalitetsproblem
Rapporten visar också att Postnord inte har levt upp till de kvalitetskrav som finns. Under året delade Postnord ut 93,1 procent av breven i tid, medan kravet är att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före senaste inlämningstid ska ha delats ut inom två arbetsdagar.
2023 var andra året i rad som Postnord inte levde upp till kraven på nationell nivå.
- Det är mycket allvarligt om folk inte kan lita på postservicen. Även om omständigheterna är svåra, så måste postoperatören vårda sitt kundlöfte och säkerställa att kvalitetskraven uppfylls för att tillgodose användarnas behov. PTS kommer fortsätta bevaka utvecklingen och att Postnord lever upp till kraven, säger Emma Maraschin.
Mer information
PTS presstjänst, 08-678 55 55
Kontakter
Petter ÖhrnPressansvarig
Tel:08-678 55 55petter.ohrn@pts.seBilder

Länkar
Följ PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
Brevvolymer minskar i allt snabbare takt23.4.2025 08:59:59 CEST | Pressmeddelande
Brevvolymerna minskar i en allt snabbare takt. Bara det senaste året minskade volymerna med 12 procent. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport Svensk Postmarknad 2025. Sedan år 2000 har brevvolymerna minskat med 70 procent.
God bredbandstäckning i Sverige – utmaningar kvarstår i glesbygd11.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) publicerar i dag sin mobiltäcknings- och bredbandskartläggning.
I dag öppnar ”Ring Digitalidag” – vi hjälper fler in i den digitala världen11.3.2025 07:58:52 CET | Pressmeddelande
Alla hänger inte med i digitaliseringen av samhället. Det kan innebära stress och en känsla av utanförskap. I dag öppnar Post- och telestyrelsen (PTS) Ring Digitalidag, dit vem som helst kan ringa för att få hjälp med enklare frågor om digitala verktyg och tjänster. I dag på premiärdagen är telefonservicen bemannad av bland annat civilminister Erik Slottner.
PTS i ny roll – att i samverkan med andra aktörer arbeta för att fler ska vilja och kunna vara delaktiga i ett alltmer digitaliserat samhälle13.1.2025 10:44:12 CET | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) har av regeringen fått i uppdrag att verka för en ökad digital inkludering och en ökad användning av digitala tjänster. Vi ska i dialog med berörda offentliga och andra aktörer, främja, stödja och följa arbetet med att uppnå en sådan utveckling.
PTS föreslår åtgärder mot bedrägerier via sms17.12.2024 15:26:36 CET | Pressmeddelande
Ett register för avsändarnamn, åtgärder för bättre kundkännedom i leveranskedjan för sms och ett nytt samverkansforum. Det är några av de förslag PTS i dag lämnar i en rapport till regeringen. Syftet är att minska omfattningen av telefonbedrägerier via sms.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum