Allt dyrare att dela ut brev – kvaliteten påverkas
Det blir allt dyrare att dela ut brev. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport Svensk postmarknad 2024. Om inga förändringar görs kan det under de kommande åren bli utmanande att upprätthålla den samhällsomfattande postservicen till en god kvalitet över hela landet.
I dag publicerar PTS rapporten Svensk postmarknad 2024, som är en genomgång av utvecklingen inom till exempel konkurrens, service och kvalitet samt volymer.
Dyrare att dela ut brev när volymerna sjunker
Årets rapport visar att brevvolymerna fortsätter att minska. Under 2023 delades nära 1,2 miljarder brev ut. Det var en minskning med 12 procent jämfört med året innan.
Sedan år 2000 har två av tre fysiska brev ersatts med digital kommunikation och PTS bedömer att nedgången kommer fortsätta i snabb takt.
I takt med att volymerna minskar så ökar också styckkostnaden för att distribuera brev, inom ramen för den samhällsomfattande posttjänsten. Och även om Postnord har höjt portot så är inte det tillräckligt för att kompensera för de minskade volymerna.
- Det kommer bli stora utmaningar att tillhandahålla den samhällsomfattande posttjänsten om inget görs, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.
- Det handlar dels om förändringar i regelverket som hur snabbt brevet ska delas ut och hur långt ifrån bostaden, men också om att vi användare kan behöva betala mer för en fungerande postservice. Det är rimligt att vi användare betalar för vad det kostar att skicka ett brev för att tjänsten ska hålla en god kvalitet och att brevet delas ut i tid.
Fortsatta kvalitetsproblem
Rapporten visar också att Postnord inte har levt upp till de kvalitetskrav som finns. Under året delade Postnord ut 93,1 procent av breven i tid, medan kravet är att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före senaste inlämningstid ska ha delats ut inom två arbetsdagar.
2023 var andra året i rad som Postnord inte levde upp till kraven på nationell nivå.
- Det är mycket allvarligt om folk inte kan lita på postservicen. Även om omständigheterna är svåra, så måste postoperatören vårda sitt kundlöfte och säkerställa att kvalitetskraven uppfylls för att tillgodose användarnas behov. PTS kommer fortsätta bevaka utvecklingen och att Postnord lever upp till kraven, säger Emma Maraschin.
Mer information
PTS presstjänst, 08-678 55 55
Kontakter
Petter ÖhrnPressansvarig
Tel:08-678 55 55petter.ohrn@pts.seBilder
Länkar
Följ PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
190 experter i stor fältövning stärker Sveriges digitala beredskap – Telö 2423.10.2024 07:47:41 CEST | Pressmeddelande
Vi tar för givet att våra telenät alltid ska fungera oavsett vad som händer i samhället. Därför behöver det finnas en robust och säker teleinfrastruktur som står pall för alla typer av utmaningar. 190 experter från telekomsektorn övade under två dagar i den stora fältövningen Telö 24. Sveriges digitala ryggrad testades och stärktes.
Ny undersökning visar att många fortfarande känner sig utanför digitaliseringen15.10.2024 12:42:10 CEST | Pressmeddelande
Svenskarna med funktionsnedsättning och internet (SMFOI) är en enkätundersökning som genomförs vartannat år. Resultatet av senaste undersökningen presenteras i flera rapporter, som Post- och telestyrelsen (PTS) finansierar. Undersökningen visar bland annat att bara drygt 50% av personer med funktionsnedsättning känner sig delaktiga i det digitala samhället.
Dyrare fast bredband medan mobila abonnemang blivit billigare3.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priserna för de vanligaste fasta bredbandsabonnemangen har ökat mer än inflationen under perioden 2018–2023 medan mobilabonnemangen har sjunkit i pris. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport om prisutvecklingen.
Framtidens beredskap övas idag: Så förbereder sig telekomsektorn för morgondagens utmaningar27.9.2024 10:15:30 CEST | Pressmeddelande
Under två dagar har Post- och telestyrelsen (PTS) tillsammans med aktörer inom telekomsektorn genomfört Telö 24 del 2 – en sektorsövergripande övning som syftar till att stärka Sveriges förmåga att hantera fredstida kriser och höjd.
Nya regler ska förhindra telefonbedrägerier17.9.2024 09:58:30 CEST | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) har beslutat om regler som ska minska problemen med telefonbedrägerier. Ett krav är att teleoperatörer ska stoppa samtal från utlandet med svenska nummer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum