Porsche Cayenne GTS – vässad kördynamik och V8-motor
Porsche kompletterar Cayenne-serien med två särskilt dynamiska modeller – Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Modellerna förenar en kraftfull V8-dubbelturbomotor på 500 hk och ett prestandafokuserat chassi med praktisk vardagsfunktionalitet, distinkta designelement och utökad grundutrustning.

Hos Porsche står förkortningen GTS för Gran Turismo Sport – vilket i praktiken innebär förbättrad kördynamik och långdistanskapacitet. I grunden är Cayenne både en högprestandasportbil och en terränggående SUV. För GTS-modellerna har denna balans dock traditionellt förskjutits mot förbättrade vägegenskaper. Med sin kraftfulla drivlina, exakta avstämning och exklusiva design är nya Cayenne GTS denna princip trogen samtidigt som den fortsatt är praktisk i vardagen.
Chassiteknik från Cayenne Turbo GT
Det fint avstämda och GTS-specifika chassit med 10 millimeter lägre markfrigång är en spännande utveckling för Cayenne GTS. Adaptiv luftfjädring är nu standard, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM) och Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Alla chassikomponenter och styrsystem, som Porsche Traction Management (PTM) och tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), är särskilt utformade för optimal prestanda på vägen.
GTS:ens tvåventilsdämparteknik ger imponerande respons och tvåkammarluftfjädringen ger modellen en mycket dynamisk fjäderkonstant samtidigt som den ger hög förarkomfort. Framaxellagren på Cayenne GTS-modellerna kommer från Cayenne Turbo GT (erbjuds inte i Europa). De ökar hjulens negativa camber med 0,58 grader jämfört med andra Cayenne-modeller. Resultatet är enastående smidig kurvtagning och kördynamik.
Effektivare och 40 hk starkare än föregångaren
Förutom det fint avstämda chassit är den karismatiska V8-motorn en annan viktig egenskap hos Cayenne GTS. 4,0-liters V8-dubbelturbomotorn, som utvecklats av Porsche och tillverkas i Zuffenhausen, har genomgått en omfattande teknisk översyn. Detta har resulterat i effektivitetsvinster och en betydande ökning av prestandan: Motorn har nu en effekt på 500 hk, vilket är 40 hk mer än föregångaren. Det maximala vridmomentet är nu 660 Nm, en ökning med 40 Nm. Den omarbetade åttaväxlade Tiptronic S-växellådan förbättrar körprestandan märkbart genom kortare respons- och växlingstider i lägena Sport och Sport Plus.
Tillsammans ger dessa egenskaper fyradörrarssportbilen enastående prestanda. Nya Cayenne GTS accelererar från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder. Topphastigheten är 275 km/h. En annan teknisk innovation är att fördelningsväxellådan för fyrhjulsdriften Porsche Traction Management (PTM) har en oberoende vattenkylningskrets. Tekniken har hämtats från den högpresterande Turbo GT-modellen och stabiliserar den kontinuerliga kapaciteten – till exempel vid körning på bana eller på bergsvägar.
Design och utrustning i exklusiv GTS-stil
Alla GTS-modeller från Porsche känns igen på sin unika, sportiga design. På Cayenne GTS omfattar detta svart ”GTS”-beteckning på sidorna och baktill, en speciell front med större kylluftintag, mörktonade strålkastare och baklyktor samt röda bromsok. Det klassiska designkonceptet gör att bilen omedelbart känns igen som en Porsche, men med några modellspecifika nyheter. Karossdetaljer som sidokjolar, inlägg i fronten, fönsterlister och skärmbreddare, som ingår i grundutförandets Sport Design-paket, går nu i högblankt svart. På tidigare GTS-modeller var vissa av dessa karossdelar lackerade i karossfärgen. Sportavgassystemets ändrör, som tidigare var svarta, är mörkt bronsfärgade. För att ytterligare förstärka designidentiteten hos Cayenne GTS-modellerna är den utrustad med 21”-fälgar i RS Spyder Design lackade i en antracitgrå nyans.
Interiören i Cayenne GTS är som standard utrustad med en uppvärmbar GT-sportratt. Det högkvalitativa materialet Race-Tex återfinns också i hela bilen. Det mockaliknande tyget täcker innertaket, armstöden och dörrpanelerna samt mittsektionerna på de åttavägs elinställbara sportstolarna. Sidostöden har höjts ytterligare för att ge ännu bättre sidostöd i kurvor. För ett ännu mer unikt utseende erbjuds även ett alternativt GTS-specifikt interiörpaket med kontrastfärgen Carmine Red.
Ny förarupplevelse med panelbelysning och surroundljud
De nya GTS-modellerna åtnjuter fördelarna av alla de omfattande uppdateringar som kom under förra året med nya Cayenne, inklusive nya Porsche Driver Experience med fristående välvd digital förarinstrumentering och tillvalet passagerardisplay. Förutom Sport Design-paketet, mörktonade HD Matrix LED-strålkastare och luftfjädring har modellen även BOSE® Surround Sound System och ljuspaket som standard. Cayenne GTS Coupé har utöver detta även ett fast panoramatak i glas samt en adaptiv utfällbar bakspoiler. Som tillval finns ett sportavgassystem med mittplacerade och mörkt bronsfärgade ändrör som förstärker den dynamiska känslan hos modellen. Detta ingår också i de tre olika lättviktssportpaket som erbjuds, men som också innehåller lättviktstak, bakre diffusor i kolfiber samt reducerad ljudisolering. Beroende på utrustning kan lättviktspaketen minska bilens vikt med upp till 25 kg.
Porsche erbjuder nya Cayenne GTS från 1 490 000 kronor och Cayenne GTS Coupé från 1 530 000 kronro. Båda modellerna kan beställas nu och börjar levereras under sommaren 2024.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com
Cayenne GTS
Bränsleförbrukning (blandad körning): 13,3 - 12,6 l/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning: 303 – 286 g/km (WLTP)
Cayenne GTS Coupé
Bränsleförbrukning blandad körning: 13,3 - 12,6 l/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning: 303 - 287 g/km (WLTP)
När värden anges som ett intervall avses inte ett enskilt fordon som ingår i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka ett fordons bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder























Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum