Pressinbjudan: Invigning av ny färjelinje mellan Lundbystrand och Stenpiren

Fredag den 3 maj börjar nya färjelinje 287 gå mellan Stenpiren och det nya färjeläget Lundbystrand på Hisingen. Linjen kommer vara gratis för resenärerna och gå i skytteltrafik över älven. Media bjuds in för att delta på invigningen och premiäråka den nya linjen.

Den 3 maj invigs Lundbystrands färjeläge. Samma dag börjar färjelinje 287 gå mellan Stenpiren och Lundbystrand. Fotograf: Eddie Löthman.

–Norra älvstranden växer och många arbetspendlar till och från området. Den nya färjelinjen kompletterar busstrafiken och gör det möjligt för resenärerna att kombinera cykel och kollektivtrafik, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båt på Västtrafik.

Nya linjen kopplar ihop staden

Linje 287 körs med Västtrafiks elbåtar. Resan mellan Stenpiren och Lundbystrand tar cirka 5 minuter. Det nya färjeläget ligger i ett av stadens mest växande utvecklingsområden, Lindholmen. Detta kopplas nu ihop med Stenpiren, som är en stor och central knutpunkt i kollektivtrafiken.

–Att kunna erbjuda fler snabba förbindelser över älven är viktigt. Vår färjetrafik är uppskattad av resenärerna och nu ger vi fler möjligheter att resa hållbart med kollektivtrafiken, säger Johanna Eriksson Eknander.

Gratis för resenärerna

Göteborgs stad finansierar den avgiftsfria färjetrafiken på linje 287. Sedan tidigare går även den avgiftsfria linjen 286 mellan Stenpiren och Lindholmen. Färjorna har gröna flaggor som visar att det är gratis att resa med dem.

Media välkomnas till invigningen

När: Fredag den 3 maj mellan klockan 09.30 – 10.30. Ceremonin startar klockan 09.35 och jungfrufärden avgår klockan 10.15.

Var: Nya färjeläget Lundbystrand på Hisingen, Elin Svenssons gata.
Närmaste hållplats: Pumpgatan.

Hur: Premiärtur under festliga former och tal från  Bijan Zainali (S) Västtrafiks styrelseordförande, Joakim Larsson (MP) Stadsmiljönämndens ordförande i Göteborgs stad och Gang Wei, VD Uni3 by Geely.

Anmäl ert deltagande till press@vasttrafik.se senast den 26 april.

Restiden mellan Lundbystrand och Stenpiren är mellan 5–6 minuter.

Färjan kör under vardagar mellan klockan 06:30-19:00.

Färjan kör i 15-minuterstrafik i rusningstid och 20-minuterstrafik under övriga tider.

298 resenärer och 80 cyklar får plats ombord.

Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt. Fotograf: Eddie Löthman
Färjeläge Lundbystrand och färjelinje 287 mot Stenpiren. Fotograf: Eddie Löthman