SBAB lanserar uppdaterat ramverk för gröna obligationer

SBAB har beslutat om ett uppdaterat grönt obligationsramverk i enlighet med de senaste principerna från ICMA och med utgångspunkt från de begrepp och definitioner som återfinns i EU-taxonomin. Med det uppdaterade ramverket vill SBAB fortsätta driva på utvecklingen och omställningen mot mer energieffektiva och klimatsmarta bostadsfastigheter.

De medel som SBAB erhåller genom att emittera gröna obligationer kommer att användas till att finansiera eller refinansiera bostadsfastigheter som uppfyller ett antal kriterier för energieffektivitet. Villkoren för vidareutlåningen och förutsättningarna för att ge ut gröna obligationer beskrivs i SBAB:s gröna obligationsramverk (”SBAB Group Green Bond Framework 2024”) (”Ramverket”). Ramverket möjliggör för SBAB att emittera gröna obligationer inom ramen för SBAB:s EMTN-program och för SCBC att emittera gröna säkerställda obligationer inom ramen för SCBC:s EMTCN-program.

SBAB strävar efter att ligga i framkant när det kommer till att upprätthålla bästa praxis inom hållbar finansiering. Ramverket är utformat för att återspegla den senaste marknadsutvecklingen samt implementeringen av nya och kommande regelverk.

– Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar och energieffektivisering i bostäder utgör en central faktor i omställningen. Det kommer till exempel att krävas rejäla investeringar i det befintliga bostadsbeståndet för att vi ska klara de föreslagna EU-reglerna om energieffektivisering, säger Karin Stenmar, hållbarhetschef på SBAB.
Kriterierna för vad som i Ramverket anses utgöra gröna tillgångar omfattar såväl nya som befintliga byggnader. Även renoveringar som åstadkommer en 30 procentig energiförbättring samt åtgärder som enligt EU-taxonomin leder till bättre energiprestanda är inkluderade i Ramverket.

Genom att emittera gröna obligationer vill SBAB fortsätta att främja finansiering av energivänliga och klimatsmarta bostäder. Gröna investeringsmöjligheter är inte bara viktiga för SBAB:s investerare utan även för dess kunder. Medvetenheten kring miljöfrågor ökar liksom efterfrågan av mer hållbara finansieringsalternativ.

– Finanssektorn har en nyckelroll att spela för att möta de utmaningar som följer av klimatförändringarna. Genom att erbjuda gröna investeringsmöjligheter visar vi inte bara vårt engagemang för en mer hållbar framtid, utan underlättar också för våra kunder att göra en positiv skillnad för miljön och framtidssäkra sina bostäder och fastigheter, säger Karin Stenmar.

Om SBAB:s gröna obligationer

SBAB publicerade sitt första gröna ramverk 2016 och blev kort därefter den första banken i Sverige att emittera en grön obligation. Under 2019 publicerade SBAB ett uppdaterat grönt ramverk efter att banken tidigare samma år introducerat ett grönt bolån till privatkunder. Senare under 2019 blev SBAB den första banken i Sverige att emittera en grön säkerställd obligation med bolån och fastighetslån som säkerhet.

Varje år publicerar SBAB rapporten "Green Bonds Impact Report". Den beskriver vilka effekter de bostadsfastigheter som banken finansierar med medel som SBAB erhållit genom att emittera gröna obligationer faktiskt har på miljön i form av besparingar av växthusgasutsläpp uttryckt i koldioxidekvivalenter, CO2e. Godkända investeringsobjekt inom ramen för SBAB:s gröna obligationsramverk från 2019 uppgick vid utgången av 2023 till cirka 75 mdkr. Utestående gröna obligationer uppgick vid samma tidpunkt till cirka 42 mdkr.

Om SBAB

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 287 000 och 602 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2023). Antal medarbetare (FTE) är 948. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank

Andra språk

Varannan förälder tvivlar på sina barns möjligheter att på egen hand kunna köpa bostad före 303.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hälften av föräldrarna med barn under 18 år tror inte att deras barn kommer att kunna ta sig in på bostadsmarknaden före de fyller 30, utan ekonomisk hjälp, visar en ny barnfamiljsundersökning från SBAB. Enligt undersökningen sparar föräldrarna uppskattningsvis i snitt 680 kronor per månad och barn. Men sparandet är ojämnt fördelat. Var tionde förälder uppger att de inte sparar något alls. Detta reser oro för ökande klyftor mellan dem som har tillgång till föräldrarnas ekonomiska stöd och dem som inte har det.

Bostadspriserna upp på bred front i april2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna steg med 1,7 procent i april i Sverige som helhet. Därmed har bostadspriserna stigit fyra månader i rad och med sammanlagt 5,8 procent sedan årsskiftet. Lägenhetspriserna steg med 1,2 procent och villapriserna med 1,9 procent, vilket är mer än normalt för säsongen – särskilt för lägenheterna. Den beräknade säsongsjusterade trenden uppvisar nu en tydlig uppgång. Med reservation för att trendberäkningar är osäkra indikerar trendberäkningen nu en prisuppgång på omkring 6 procent under hela 2024 om trenden består. Det ligger lite över SBAB:s senaste prognos på 4 procent. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för april.

Sänkta räntor – men måttlig prisuppgång på bostäder26.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2024 växer svensk ekonomi åter igen men arbetslösheten ökar till 8,4 procent. Inflationsmålet är i hamn och styrräntan sänks med 1,25 procentenheter, även om den exakta tajmingen för sänkningarna under året är osäker. Stigande realinkomster bidrar till att hushållens konsumtion ökar med 1,5 procent. Antalet påbörjade nya bostäder faller till låga 20 000. Trots sänkta bolåneräntor stiger bostadspriserna med måttliga 4 procent. Detta är några av slutsatserna i prognosen för 2024 i årets andra nummer av Bomarknadsnytt som publiceras i dag.

3-månaders listräntan är nu under 5%24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB sänker listräntorna för bolån med bindningstider på 3 månader och 1 år med 0,10 procentenheter respektive 0,05 procentenheter. Det ger en listränta på 4,92 procent för lån med 3-månaders bindningstid (rörliga bolån). Samtidigt höjs räntorna för lån med bindningstider på 2 år och längre. Räntejusteringarna är framför allt en anpassning till marknadsräntornas rörelser, vilka påverkar bankens upplåningskostnader. Förändringarna träder i kraft idag onsdag den 24 april.

94 procent väljer rörlig ränta – räknar med att Riksbanken sänker styrräntan18.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

94 procent av SBAB:s nya bolånekunder valde rörlig ränta i mars. Endast 3 procent valde att binda sina lån och resterande del valde att dela upp lånet och kombinera bunden och rörlig ränta. Hushållen lockas inte att binda räntan trots att den bundna räntan nu är lägre än den rörliga. Det tyder på att man förväntar sig att den rörliga räntan kommer att sjunka påtagligt men det kan också finnas psykologiska skäl. De som inte band räntan före eller i början av ränteuppgången har fått betala ett högt pris och vill kanske inte därtill missa en potentiell nedgång. En känsla som stundom kan ha trumfat att det egentligen vore ekonomiskt rationellt att binda räntan.