Nina Solomin ny chefredaktör för Axess Magasin

Axess Magasins chefredaktör PJ Anders Linder lämnar i sommar tjänsten efter elva år. Nu är det klart att hans efterträdare blir Nina Solomin, som närmast kommer från tjänsten som kulturchef på Nyhetsmagasinet Fokus.

Solomin kommer att tillträda rollen som chefredaktör och ansvarig utgivare för Axess Magasin den 1 september 2024.

Nina Solomin.

”Det känns oerhört hedrande att få förtroendet att leda Sveriges främsta kultur- och samhällsvetenskapliga tidskrift. Jag kan inte tänka mig ett roligare, intressantare eller mer meningsfullt uppdrag. Axess borgar för kvalitet i en tid då många medier tiktokifieras alltmer i jakten på läsare”, säger Nina Solomin.

Nina Solomin började som 20-åring att skriva litteraturkritik för Svenska Dagbladet. Sedan dess har hon haft olika roller inom dagspress, etermedia och tidskrifter. Hon har bland annat varit kulturchef på Upsala Nya Tidning, chefredaktör på magasinen Konstperspektiv och Vi Läser, kulturredaktör på Tidningen Vi och programledare och producent på Sveriges Radio P1. Hon är författare till två uppmärksammade reportageböcker och har arbetat som opolitisk tjänsteman inom Regeringskansliet.

”Axess Magasin står inför en vidareutveckling, både digitalt och som pappersmagasin och ska fortsätta att tillföra det offentliga samtalet fördjupning, nya perspektiv och infallsvinklar. Nina Solomin är som klippt och skuren för detta uppdrag. Hon har en mångårig erfarenhet av journalistik inriktad på kultur och samhällsfrågor. Dessutom är hon en uppskattad och skicklig redaktör samt en vass skribent.” säger Kurt Almqvist, styrelseordförande för Axess Publishing.

Avgående chefredaktör PJ Anders Linder kommer att fortsätta som senior rådgivare till Axel och Margaret Axson Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål. ”Jag vill tacka PJ Anders Linder för elva framgångsrika år som har präglats av kreativitet och kvalitet.

I hans publicistiska gärning har flera undansatta områden i samhällsdebatten fått viktig uppmärksamhet, som rikets inre och yttre säkerhet, tillståndet i det svenska museiväsendet och utvecklingen inom universitetsvärlden”, säger Kurt Almqvist.

Frågor besvaras av:

Kurt Almqvist, styrelseordförande Axess Publishing
E-post: kurt.almqvist@axess.se

Nina Solomin
E-post: nina.solomin@fokus.se

Axess Magasin startade 2002 och är en tidskrift som erbjuder aktuell svensk och internationell idédebatt inom samhällsvetenskap och humaniora. Den ges ut av Axess Publishing AB som ägs av Axel och Margaret Axson Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål via dotterbolaget Nordstjernan Holding AB. Mer information om Axess finns på www.axess.se.

Stiftelsen bedriver publicistisk verksamhet i form av Axess magasin och TV, den digitala plattformen Engelsberg Ideas samt Bokförlaget Stolpe. I ett föränderligt medielandskap erbjuder stiftelsen ett innehåll inriktat på vetenskap, kultur, bildning och tradition. Kvalitet är ledstjärnan. Mer information om Stiftelsen finns på www.axsonjohnsonfoundation.org.