Skärpta krav på privata hemtjänstbolag i Stockholm

Det rödgröna styret i Stockholms stad har fattat beslut om kraftigt skärpta krav på de hemtjänstföretag som vill etablera sig i staden. Beslutet innebär bland annat nya krav på att personalen ska ha tillsvidareanställning med heltid.

Äldre- och kulturborgarrådet Torun Boucher vill ta tillbaka kontrollen över hemtjänsten i Stockholms stad. Foto: Maurits Otterloo

– Nu går vi fram med skärpta krav på privata utförare inom hemtjänsten. Det här kommer att innebära arbetsrättsliga förbättringar för personalen och göra det betydligt svårare för privata aktörer som bara är ute efter att tjäna pengar att starta upp, säger Torun Boucher (V), äldre- och kulturborgarråd i Stockholms stad.

Beslutet innebär bland annat:

• Hemtjänstföretags andel tillsvidareanställd personal med heltid ska öka, för att förbättra både kontinuiteten för omsorgstagare och personalens arbetsvillkor.
  • Företag som tidigare har misskött sig inte ska få starta verksamhet i staden. Ett företag som har klandrats av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och därför har en pågående juridisk process om att bli av med licensen ska inte få etablera sig under lagen om valfrihet i Stockholm.
  • Nya möjligheter till referenstagning, som möjliggör för staden att ta referenser från andra kommuner där företaget sedan tidigare har varit etablerade. Det innebär i praktiken att staden ges möjlighet att avslå ansökningar från företag som tidigare har misskött sig eller uppvisat betydande brister.

– Vi ska alla kunna lita på hemtjänsten. Nu städar vi upp röran efter högerns privatiseringar och tar tillbaka kontrollen över välfärden, säger Torun Boucher.

Beslutet togs på äldrenämndens sammanträde den 23 april.

Presstjänst Vänsterpartiet Stockholms stad

Tel:0761229107