Sportlovtrafiken är som intensivas på lördagar och söndagar
– Det absolut viktigaste att tänka på i sportlovstrafiken är att vara utvilad, bältad, hålla hastighetsgränserna och avstånden till andra bilar. Sedan bör man ha bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägar. Kontrollera att alla lampor fungerar, se över torkarbladen och fyll på spolarvätska, säger Erik Kjellin trafiksäkerhetsanasvarig på Motormännen.
Att olyckorna ökar beror inte bara på ökad trafik, utan också på att mycket av trafiken koncentreras till vägar med bristande standard. Att folk blir stressade av den intensiva och ibland mycket långsamma trafiken är något som kan leda till fler olyckor. Att hela familjer ofta sitter i bilar kan också innebära att många skadas i varje olycka som sker.
– Många av olyckorna sker på de stora vältrafikerade vägarna, men de största problemen uppstår oftast på det mindre vägnätet. Men det är omöjligt att förutspå var olyckorna kommer att ske. Det är som att kasta ut en näve grus på en karta, säger Erik Kjellin.
Under sportlovsveckorna ökar trafiken till fjällen kraftigt. Populära skidorter som Sälen och Idre gör att trafiken på riksväg 70 från Enköping och riksväg 80 från Gävle mot Dalarna blir mycket intensivare än vanligt. Längst E14 mot Åre och E45 från Karlstad ökar trafiken under skidorternas bytesdagar vid veckosluten. Trafiken i Dalarna, Jämtland och Härjedalen kan tiodubblas mot det normala.
– Olyckorna blir fler med en högre trafikmängd, men det är ingen kraftig ökning av döda eller allvarligt skadade. Många olyckor som sker i låg fart i köer är mindre allvarliga och ger plåtskador, men inte svåra personskador, avslutar Erik Kjellin.
Sportlov 2016. V.7-10
- V.7: Göteborg, Jönköping
- V.8: Halland, Skåne, Småland, Uppsala
- V.9: Stockholm, Dalarna
- V.10: Jämtland, Västerbotten, Norrbotten
- Vasalopp: söndag 6 mars (v.9/v.10)
Vägar där trafiken ökar
- E45 mellan Gbg-Åre
- E20 mellan Gbg-Sthlm
- RV62 Karlstad mot Trysil
- RV70 Enköping mot Dalarna
- RV71 Borlänge mot Sälen
Även - RV83/84 – fjällvägen. Gävle, Härjedalen, Funäsdalen, Norge
- RV26 – Nissastigen, Halmstad - Jönköping, VGR, Värmland, Dalarna.
- E16 – Gävle mot Dalarna
- E14 – Sundsvall mot Åre
- E12 – Umeå västerut
Motormännens tips för en säker sportlovsresa
- Acceptera att resan kan ta tid och trafiken vara intensiv.
- Undvik onödiga omkörningar, det sparar inte mycket tid och innebär onödiga risker.
- Undvik att ha en sluttid.
- Var utvilad och ta paus ofta. Stanna och sov en kvart om du är trött.
- Kontrollera däcken och lufttrycket.
- Se över torkarbladen, fyll på och ta med extra spolarvätska.
- Kontrollera alla lampor.
- Ta med bogserlina, snöskyffel och startkablar.
- Packa rätt. Tungt bagage längst ned och mot ryggstödet. Ha inget tungt på hatthyllan.
- Ha med en ficklampa och kontrollera att batterierna fungerar.
- Ha varma extrakläder tillgängliga och gärna något ätbart.
- Kolla att mobiltelefonen är laddad.
- Håll hastighetsgränserna och ordentligt avstånd till andra fordon.
- Se till att barnen är sysselsatta och nöjda genom att ta med dvd, filmer, musik och ljudböcker.
- Använd reflexväst om du behöver röra dig utanför bilen vid ett stopp på vägen.
Så packar du bilen
- Stuva lasten mot ryggstödet och bagageutrymmets sidor.
- Lägg den tyngsta lasten underst och i mitten.
- Lägg ingenting på hatthyllan – det kommer farande vid en kraftig inbromsning.
- Lasta ingenting tungt ovanför ryggstödet, det kan flyga framåt.
- Lägg ner last som kan tippa vid kurvor eller inbromsning.
Så packar du takräcket
- Kontrollera maxlasten för takräcket.
- Lägg den tyngsta och grövsta lasten underst.
- Surra ihop lasten och fäst ordentligt med spännband.
- Inga spännband, rep eller presenningar får hänga lösa.
- Se till att lasten inte sticker ut för långt framför takräcket.
Så packar du takboxen
- Kolla takets maxlast (vikt för takräcke, takbox och last).
- Kolla takboxens maxlast – den kan vara lägre än takräckets.
- Ha inte alltför tunga saker i takboxen.
- Packa så tätt som möjligt.
Så packar du övrigt
- Packa inte för mycket. Det finns nästan alltid tvättmöjligheter.
- Packa utifrån vad ni ska göra.
- Lägg mjuka saker (täcken, kuddar) i en plastsäck och pressa ut luften.
- Släpa inte med mat. Det finns även dit du ska.
Nyckelord
Kontakter
Erik Kjellintrafiksäkerhetsansvarig
Tel:070-355 59 39erik.kjellin@motormannen.seMikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seLänkar
Om
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum