Misslyckade köp slukar miljarder varje år – hantverkartjänster största boven
Varje år förlorar svenskarna minst 40 miljarder kronor på köp som inte slutar bra, visar ny studie av Konsumentverket. Med bättre kunskap om vilka rättigheter man har går det att spara många tusenlappar som konsument.
Misslyckade köp leder till att konsumenter förlorar både tid och pengar. Det kan till exempel handla om varor som inte fungerar som de ska eller tjänster som inte utförs enligt önskemål. Totalt för hela 2023 förlorade svenska konsumenter 40 miljarder kronor. Det är lika mycket som 6500 kronor per konsument.
Siffrorna kommer från en studie som Konsumentverket genomfört och bygger på 8000 fall av konsumentproblem som har samlats in under en fyraårsperiod. Det handlar till exempel om varor och tjänster som är bristfälliga, resor som ställs in och avtal som är svåra att säga upp.
Husbyggen och solceller sticker ut
Många olika branscher förekommer i studien. Men det är en liten grupp som står för den allra största kostnaden; högst upp ligger hantverkartjänster och husbyggen, tätt följt av bilhandeln och telekomtjänster. Tittar man på de vanligaste köpen som går fel toppas statistiken av livsmedel, telekomtjänster, kläder, restaurangbesök, hemelektronik och tågresor.
– Det som sticker ut i resultatet för Sverige, jämfört med andra länder som har gjort liknande studier, är problem med husbyggen och, just för 2023, installation av solceller, berättar Hannah Hall, analytiker på Konsumentverket.
En procent av BNP
Den totala siffran på 40 miljarder kronor är stor, lika mycket som en procent av Sveriges BNP. Bakom den gömmer sig fall med hundratusentals svenskar som förutom att betala dyrt med tid och pengar, tvingas in stressfyllda situationer när företag inte fullföljer sina skyldigheter.
– Den här siffran är hög. Men det är också tyvärr en underskattning av den totala skadan som uppstår för konsumenter. Det finns nämligen ett stort mörkertal här och det gäller problem som konsumenter är inte medvetna om. Exempelvis gäller det vilseledande marknadsföring. Här vet vi inte hur mycket pengar som döljer sig, säger Hannah Hall.
Många gånger skulle skadan också kunna undvikas om konsumenten haft bättre koll på sina rättigheter. En vanlig miss många konsumenter gör att vi i Sverige har 3 års reklamationsrätt på varor och tjänster och med den kan man kräva ersättning när köpet blir misslyckat.
Kontakter
Kontakt för medierna: Hannah Hall, analytiker, via presstjänstens telefon 054-194020
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum